România se situează pe primul loc în Europa la numărul apelurilor false către numărul unic de urgenţă 112. Statisticile arată că, deşi la fiecare 10 minute apare un caz urgent care necesită o intervenţie rapidă, numărul apelurilor reale reprezintă doar câteva procente din totalul apelurilor către 112.
Sistemul Naţional Unic pentru Apel de Urgenţă funcţionează în Maramureş încă din octombrie, 2004, iar la nivelul întregii ţări a fost introdus în martie, 2005. Principalul rol al acestui sistem este acela de a reprezenta o interfaţă între cetăţean şi anumite instituţii ale statului, abilitate a interveni pentru rezolvarea unor situaţii urgente şi grave. Pe de altă parte, el este menit a filtra apelurile false de cele reale, prin conferirea unor date suplimentare ale apelantului, către operatoare. De asemenea, apelanţii, aflaţi în situaţii critice, nu trebuie să se mai gândească la numărul de telefon al unei anumite instituţii, fiind suficient a apela 112, solicitarea lor fiind procesată în câteva secunde şi transmisă celor abilitaţi să intervină. Operativitatea unui astfel de sistem, cu care încet, încet începem să ne obişnuim cu toţii, deşi el funcţionează în Europa de la începutul anilor '90, este aceea că de la momentul preluării apelului şi până la luarea primelor măsuri pentru rezolvarea situaţiei de criză trec, în medie, doar 20 – 30 de secunde. Un timp foarte scurt în care se pune în mişcare un întreg angrenaj menit a face faţă urgenţei. Importanţa acestui sistem unic a fost înţeleasă de toate statele Uniunii Europene, în acest sens, data de 11 februarie fiind dedicată Zilei Numărului European de Urgenţă 112. În România, acest sistem asigură comunicarea cetăţenilor cu dispeceratele de urgenţă ale Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei, Jandarmeriei, ajutând la intervenţia acestor instituţii în diverse cazuri grave, cum ar fi: omoruri, atacuri armate, tâlhării, atentate, tulburări ale liniştii pubice, accidente de circulaţie soldate cu victime, urgenţe medicale, incendii, salvarea oamenilor aflaţi în pericol etc. Practic, orice situaţie apărută intempestiv, în care este pusă în pericol viaţa oamenilor, animalelor sau existenţa unor bunuri.
Din nefericire, mulţi nu au înţeles rolul şi importanţa acestui sistem şi apelează 112 pentru amuzament (raportând cazuri fictive) sau pentru a aduce injurii operatorilor. O statistică oferită de colonelul Marin Bancoş, cel care conduce activitatea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale Maramureş, în coordonarea căruia se află şi Sistemul Apelurilor de Urgenţă 112, ne arată faptul că cele mai multe dintre apelurile către acest număr sunt false. Spre exemplu, în 2005, media apelurilor reale a fost de doar 2%, iar în 2007, aceasta a crescut la 8%. Procente îngrijorătoare, care arată lipsa de educaţie şi de informare a celor care apelează 112. Totuşi, apelurile către acest număr sunt foarte dese, numai în ultimul an, acestea trecând de 600 mii, incluzându-le aici şi pe cele false. Ideea este că în fiecare minut, statistic vorbind, Centrul Judeţean al Apelurilor de Urgenţă înregistrează cel puţin un apel. Însă, sunt perioade ale zilei când într-un minut sosesc zeci de apeluri. Cum spuneam, cele mai multe sunt false. Însă, dacă ne referim la cele reale, trebuie să precizăm că în fiecare oră s-au finalizat, în ultimul an, 6 apeluri pe oră. Cea mai mare parte a apelurilor false o reprezintă acelea în care operatorilor li se aduc diverse injurii sau sunt luaţi peste picior. De asemenea, tot în cadrul apelurilor false se regăsesc şi cele în care cetăţenii solicită informaţii legate de o anume instituţie, uitând că 112 nu înseamnă o carte de telefon audio. Evident, uneori operatorii trebuie să facă faţă şi unor solicitări hazlii, cum ar fi acelea în care cineva a solicitat intervenţia pompierilor pentru salvarea pisicii care s-a cocoţat într-un copac şi acolo a rămas sau pentru a-l ajuta la deblocarea uşii care refuza să se deschidă. La acest capitol, al apelurilor false, prin 112, România ocupă un "onorant" loc I, în Europa, cu 20 milioane apeluri false pe an. La nivelul întregii ţări s-au înregistrat până acum sute de cazuri în care anumite persoane ce au sunat la 112 pentru a aduce ofense verbale operatorilor au revenit, cu un caz real, cerând ajutorul. Evident, solicitarea acestora a fost rezolvată, dar pentru apelul fals s-au trezit cu o amendă cuprinsă între 100 şi 500 lei. Dacă apelurile reale aparţin persoanelor de vârsta a treia, ce solicită intervenţii medicale, apelurile false vin din partea copiilor, care nu conştientizează rolul acestui sistem. În acest sens, în toate şcolile maramureşene se desfăşoară o amplă campanie dedicată prevenirii apelurilor false.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu