În urma unui Control al Curţii de Conturi, la Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, s-a descoperit o ilegalitate care se perpetuează de ani buni. Transportatorii auto maramureşeni, cu care instituţia are încheiate convenţii, au încasat sume importante de bani, pentru servicii pe care nu le-au prestat, prezentând pentru decontare, tichete gratuite de transport, provenind de la persoane cu handicap. În realitate, foarte multe persoane cu handicap nu s-au deplasat nicăieri în ţară, însă transportatorii au ridicat banii. Dosarul este cercetat de Poliţie.
Direcţia de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Maramureş este instituţia care gestionează cei mai mulţi bani, la nivel de judeţ. De-a lungul timpului, foarte mulţi au fost aceia care au beneficiat de diverse sume de bani, din aceia cuveniţi persoanelor cu handicap sau copiilor aflaţi în îngrijirea statului. Şi nu vorbim acum de bani obţinuţi pe căi legale, cuveniţi pentru munca prestată în sistem. Am scris în repetate rânduri despre cei care au profitat de pe urma celor faţă de care statul găseşte tot mai greu resurse financiare pentru a-i întreţine. A fost perioada "romantică" a restructurării sistemului, cu proiecte de tot soiul, în urma cărora unii s-au îmbogăţit. Şi nu a fost vorba despre copii. Apoi, a urmat vremea licitaţiilor. Pentru că sistemul are nevoie de resurse materiale. Iar a fost foarte bine pentru unii. Câteva firme de casă şi-au adjudecat feliile tortului fostului DPC. A fost bine. A fost frumos. Însă în ultimii ani, posibilităţile de a "mulge" Direcţia au scăzut numeric. Variante tot mai puţine. Însă, unde sunt bani, se găsesc şi soluţii pentru a deturna o parte din ei. Mai ales în cazurile în care verificarea ilegalităţilor este aproape imposibilă. Totuşi, până la urmă, adevărul iese la iveală. Iar cei implicaţi intră în vizorul organelor de cercetare penală.
Recent, DASPC a fost vizată de un control al celor de la Curtea de Conturi, care au verificat actele instituţiei încheiate în 2007. Cu această ocazie s-a descoperit un fapt ciudat legat de tichetele de transport acordate de lege persoanelor cu handicap. Toţi cei aflaţi într-un anumit grad de handicap (I şi II), beneficiază de o facilitate legală. Cei cu gradul I de handicap primesc anual 12 tichete de transport, pentru orice distanţă în ţară, şi încă 12 bilete, pentru însoţitorii acestora. Persoanele încadrate în gradul II de handicap primesc doar 6 bilete, anual. La nivel de judeţ, din totalul de 13 mii persoane aflate în evidenţa DASPC, mai bine de 10 mii dintre acestea au solicitat bilete de transport pentru anul 2007. Pentru călătorii pe căile ferate, au existat 4.900 de cereri, iar pentru transport auto, 5.700. Câţi dintre beneficiari au călătorit în fapt pe unul dintre mijloacele de transport mai sus menţionate este greu de precizat, cert este că o bună parte dintre aceştia a înstrăinat biletele, ele devenind sursă de venituri pentru speculanţi. Culmea este că printre cei care apar în lista beneficiarilor se regăsesc şi persoane care, din cauza bolii de care suferă, nu pot fi transportate decât în condiţii speciale.
Cum se procedează, de fapt? Cei aflaţi într-un grad de handicap superior solicită, în orice perioadă a anului, biletele de transport gratuite. Iar Direcţia le pune tichetele la dispoziţie. Cu ocazia fiecărei călătorii interurbane, transportatorii au obligaţia de a accepta tichetele oferite de solicitanţi şi de a le oferii serviciile de transport aferente. Ulterior, operatorii de transport depun, de regulă lunar, toate tichetele ce vizează persoane cu handicap, solicitând Direcţiei decontarea acestora. Iar sumele nu sunt deloc modice. În funcţie de bugetul alocat Direcţiei, banii se virează în conturile solicitanţilor. Acesta ar fi traseul legal. Cum se procedează în subsidiar? Unii dintre beneficiarii tichetelor gratuite le solicită, dar nu le folosesc niciodată. Şi preferă să le "comercializeze" în schimbul unor sume modice. Cei ce obţin biletele le vând mai departe şoferilor sau, după caz, administratorilor firmelor de transport. Iar, în final, biletele sunt decontate din banii statului. Să nu credeţi că această practică este una recentă. Ea datează încă de la sfârşitul anilor '90, atunci când au apărut numeroase sesizări referitoare la decontările fictive de bilete gratuite. Însă, organele abilitate, legal sesizate, s-au făcut că lucrează... Şi aşa a rămas. Nicicum. Iar decontările au continuat până azi.
Săptămâna trecută, am solicitat reprezentanţilor Direcţiei date suplimentare privind situaţia descoperită recent. Directorul economic al instituţiei, Maria Griguţă, ne-a explicat faptul că în urma depistării unor decontări fictive, anumiţi transportatori maramureşeni au returnat Direcţiei toţi banii încasaţi ilegal pentru anul 2007. "Avem convenţii încheiate cu anumiţi transportatori auto şi Căile Ferate. Pentru anul trecut, valoarea totală a biletelor gratuite s-a ridicat la 2,2 miliarde lei vechi. În cadrul controlului celor de la Curtea de Conturi, am sesizat că unele rute specificate de transportatori sunt ciudate. Verificând persoanele care au beneficiat de transport gratuit, am aflat că unele nu s-au deplasat nicăieri, dar figurează în registrele transportatorilor. Am luat legătura cu două dintre societăţile de profil, cărora le-am explicat situaţia. Unul dintre agenţii economici a returnat 600 milioane lei vechi, iar un altul şi-a luat angajamentul că va aduce înapoi 1 miliard lei vechi. Pornind de la această situaţie, nu vom deconta nimic de acum încolo, până nu vom verifica fiecare bilet în parte. Cei care poartă principala responsabilitate sunt transportatorii. Pe borderourile întocmite de aceştia se specifică faptul că răspund pentru faptul că preiau persoanele îndreptăţite şi le transportă la destinaţie. De asemenea, beneficiarii ştiu că nu pot înstrăina tichetele, pe verso fiind menţionată interdicţia de a le vinde", a declarat Griguţă. Din sursele noastre am aflat că pe lista firmelor "beneficiare" se mai află câţiva agenţi economici, care vor trebui să dea explicaţii pentru modul în care au gestionat problema decontării biletelor gratuite de transport.
Iniţial, ne-am întrebat cum se derulează tot mecanismul acesta, care pare a funcţiona foarte bine şi fără perturbări. Cel puţin până acum. Evident, trebuia să existe şi un intermediar (sau mai mulţi) între beneficiarii tichetelor şi şoferi (sau firmele de transport). Am aflat că mai mulţi astfel de beneficiari îşi făceau rondul tocmai în faţa sediului Direcţiei de Asistenţă Socială, aflat pe str. Banatului, din Baia Mare. Interesant, erau tocmai persoane care veniseră la Direcţie pentru a solicita tichete gratuite de transport pentru anumiţi membri ai familiei, care nu se puteau deplasa la sediul instituţiei, spre a le ridica. Permanent, cei care ieşeau sau intrau în sediul Direcţiei erau abordaţi de indivizii respectivi, cărora le propuneau cumpărarea tichetelor, în schimbul sumei de 70 mii lei vechi, pentru fiecare bilet. Mai ciudat este faptul că nu doar beneficiarilor biletelor gratuite li s-au solicitat tichete, ci chiar şi angajaţilor instituţiei. Conducerea Direcţiei a sesizat acest aspect şi a solicitat sprijinul Poliţiei. "La început, am văzut afară, doar un ţigan, care întreba pe toată lumea care intra şi ieşea din sediu, dacă nu are tichete gratuite, el fiind dispus să le cumpere. Apoi, am mai văzut încă 3 – 4 indivizi, care mişunau în faţa clădirii. Încă din luna februarie, am sesizat Poliţia de Proximitate. Ne-au spus că vor trimite oameni. Nu a venit nimeni. Iar am sesizat, telefonic, anunţându-i atunci când îi vedeam pe ţiganii respectivi la intrare. Ne-au spus să facem poze, că îi vor identifica ulterior. Apoi, că vor trimite poliţişti, în civil, să îi urmărească din apropiere, pentru a-i prinde în flagrant. Nu s-a întâmplat nimic, nu a venit nimeni. Am anunţat, apoi, Serviciul de Investigare a Fraudelor, cărora le-am pus la dispoziţie copii după buletinele celor vizaţi. Le aveam, pentru că aceştia solicitaseră bilete gratuite de transport, pentru rude", ne-a spus Bianca Pricop Sălăgean, director executiv adjunct al DASPC.
Afacerea era una profitabilă. Biletele se achiziţionau la 70 de mii lei vechi, iar transportatorii aduceau documente justificative pentru deplasări mari, cu costuri cuprinse între 500 mii şi 800 mii lei vechi. În unele cazuri avem de a face cu situaţii ilare: persoana cu handicap domiciliază în zona Şomcuta, iar biletul de transport a fost decontat pentru ruta Sighet – Oradea. Întrebarea este de ce s-a dus la Sighet (şi cu ce?) pentru a pleca spre Oradea. Sau au existat situaţii în care foarte mulţi beneficiari apar ca vizitând o anume mănăstire. Brusc, toţi au fost cuprinşi de impulsul vizitării respectivei mănăstiri şi, culmea, cu acelaşi transportator. Probabil, dacă nu s-ar fi ajuns la depistarea acestei situaţii, ea ar fi continuat mult şi bine. Pentru că în ultimele zile, intermediarii nu şi-au mai făcut apariţia în faţa sediului Direcţiei de Asistenţă Socială. În legătură cu acest caz, am solicitat lămuriri Inspectoratului Judeţean de Poliţie Maramureş. Aici, toate bune şi frumoase. Am aflat că Poliţia îşi face treaba. În felul ei, evident, probabil la derutarea infractorilor. Şi foarte discret, trebuie să recunoaştem. Ca să nu spunem deloc. Reprezentanţii Poliţiei de Proximitate veghează, probabil, în decor, în faţa Direcţiei, aşteptând momentul flagrantului. În câteva luni, nu prea ai ce să faci. Singurul răspuns pe care l-am primit din partea IJP a fost acela că... se lucrează. "În prezent, colegii de la Serviciul de Investigarea Fraudelor cercetează documentele prin care anumiţi operatori de transport au cerut decontarea serviciilor prestate pentru Direcţia de Asistenţă Socială. Mai multe detalii vom putea furniza la finalizarea cercetărilor", a declarat Voichiţa Zehan, purtător de cuvânt al instituţiei. Am înţeles. Cazul transportatorilor se află pe masa de lucru a Poliţiei. Dar intermediarii? Poliţia de Proximitate ce a făcut până acum? A fost sesizată în mai multe rânduri. Poliţiştilor li s-au pus la dispoziţie toate datele de care aveau nevoie. Au fost anunţaţi chiar când intermediarii se aflau în faţa sediului Direcţiei? Probabil, aşteptau să li se ofere o maşină şi un şofer. Iar la sfârşitul misiunii să primească şi o cafea caldă. Sperăm că acest semnal de alarmă va trezi pe cine trebuie, iar lucrurile vor intra în normalitate. Aşteptăm ancheta Poliţiei.
"Nu voi ierta pe nimeni pentru falsuri!"
Din verificările noastre de până acum, avem suspiciunea unor trasee pe care anumite persoane care beneficiază de tichete gratuite de transport nu le-ar fi parcurs. Acum suntem în faza verificării tuturor biletelor. După ce vom avea elementele referitoare la situaţia reală, voi înainta datele către organele abilitate în a lua măsuri, pentru a-i cerceta penal pe cei implicaţi. Cu banii statului nu te poţi juca. Voi solicita tuturor persoanelor care primesc anual bilete de transport gratuite să se prezinte la sediul Direcţiei, pentru a vedea dacă într-adevăr au beneficiat de ele sau nu. Iar pe cei care nu se pot deplasa ii vom vizita la domiciliu. În funcţie de rezultatul acestei anchete administrative, care se impune, voi face demersurile necesare. Nu voi ierta pe nimeni pentru falsurile făcute. Doresc să nu se mai întâmple asta. Sunt bani de la bugetul de stat şi trebuie folosiţi în scopul pentru care au fost daţi. Şoferii au fost cei mai în măsură să constate care sunt adevăraţii titulari ai biletelor respective şi cine poarte beneficia de acea facilitate. M-aş mira să nu ştie care sunt condiţiile în care persoanele cu handicap pot circula gratuit. Ei trebuie să respecte legea. Îi asigur pe toţi că voi lua măsuri pentru ca vinovaţii să fie deferiţi celor în măsură a trage la răspundere. La nivel de ţară, eu m-am autosesizat. Încă de acum câţiva ani, am cerut Autorităţii Naţionale pentru Persoane cu Handicap, să se renunţe la sistemul decontării biletelor. Ar fi mult mai eficient ca oamenii să primească în mână acei bani şi să facă ce doresc cu ei. Poate unii nu se deplasează nicăieri şi nu pot beneficia de acea facilitate. Banii să ajungă la oameni şi nu la transportatori. Unii s-au obişnuit din a face afaceri cu instituţiile statului şi trăiesc bine de pe urma lor. În plus, am solicitat, ca măcar acele bilete să conţină toate datele de identificare a titularului, pentru a nu putea fi folosite decât de cei în drept", a declarat directorul DASPC, Cornelica Ilea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu