În urmă cu doi ani, Municipalitatea a hotărât transformarea unei porţiuni a străzii George Coşbuc din Baia Mare în drum cu sens unic. Porţiunea este cuprinsă între intersecţiile cu bd-ul Unirii şi bd-ul Republicii. Ani la rând strada a fost circulabilă în două sensuri şi nu a fost nicio problemă. Totuşi, unii au găsit de cuviinţă să închisă accesul pe un sens. Rezultatul a fost unul nefast pentru circulaţia din Baia Mare. În loc să decongestioneze străzile de traficul infernal creat în ultimii ani, măsura luată a dus la apariţia unei şi mai mari aglomeraţii pe cele două artere paralele: bd-ul Bucureşti şi bd-ul Independenţei. De asemenea, s-a îngreunat foarte tare accesul pe str. Gheorghe Bilaşcu, din cauza celor două şcoli aflate în zonă, unităţi de învăţământ cu foarte mulţi elevi. La orele dimineţii, când copiii sunt aduşi la şcoală de părinţi cu maşina, str. Gheorghe Bilaşcu este blocată. La fel se întâmplă şi la amiază, când părinţii revin după copii. Pe aceeaşi stradă se află şi un supermarket. Însă pentru a ajunge la Billa, clienţii care vin din zona vestică a oraşului trebuie să facă un ocol de 2 – 3 km, traversând mai multe intersecţii. Pe aceeaşi stradă sunt şi numeroase cabinete de avocatură, birouri notariale, spaţii comerciale. Toate sunt afectate de măsura luată de Comisia de Circulaţie condusă de directorul Vasile Barbul. Am pornit ideea acestui material de la numeroasele nemulţumiri ale cetăţenilor vizavi de transformarea străzii amintite în drum cu sens unic. Este mijlocul lunii septembrie, iar începutul anului şcolar va bulversa circulaţia din Municipiu. În loc să o fluidizeze, măsura luată blochează traficul auto într-o zonă importantă a oraşului.
Ineficienţa sensului lui Barbul
Dimineaţa, între orele 7 şi 8, elevii şcolilor Nicolae Iorga şi George Coşbuc vin la cursuri aduşi de părinţi, cu maşina. În cele două unităţi şcolare sunt aproape 2.000 de elevi. În fiecare zi, câteva sute de autoturisme intră pe străzile George Coşbuc şi Gheorghe Bilaşcu. Accesul unic pe str. George Coşbuc face ca pe strada paralelă să intre foarte multe maşini, în lipsa unui carosabil aerisit. Aglomeraţia creată este greu de descris. Pe de altă parte, accesul pe str. Bilaşcu se face prin două intrări importante. Una de pe bd-ul Bucureşti (lângă Euro Hotel) şi cealaltă de pe bd-ul Unirii. A vira stânga în cele două intersecţii este practic imposibil la o oră de vârf, iar cele două bulevarde se blochează instantaneu. O altă problemă legată de imposibilitatea circulării pe ambele sensuri între Palatul de Justiţie şi intersecţia George Coşbuc – Unirii este aceea a accesului la blocurile aflate în spatele Complexului Aurora. Înainte, lucrurile erau simple. Cei care veneau dinspre Palatul de Justiţie aveau două opţiuni: una, să vireze stânga imediat după intersecţie, iar cealaltă, prin porţiunea dintre Complex şi râul Săsar. Numai că ambele variante au căzut. Prima, prin sensul unic al lui Vasile Barbul şi cea de-a doua, cu „ajutorul” unui fost angajat al Inspectoratului în Construcţii, care şi-a extins apartamentul, ocupând o cale publică de acces, fără ca vreo instituţie a statului să-l poată opri. Astfel, au existat cazuri când maşinile de salvare ale Spitalului Judeţean solicitate în zonă au trebuit să facă un ocol, pe bd-ul Independenţei, până la Universitate, pentru a putea intra pe str. George Coşbuc. Un ocol inutil de 15 minute, în locul unui drum ce poate fi parcurs într-unul singur.
Reacţia şi explicaţia
Reprezentanţii unităţilor şcolare din zonă sunt vizibil deranjaţi de transformarea străzii în drum cu sens unic şi cer Primăriei reglementarea situaţiei. „Categoric că ne afectează treaba asta cu sensul unic. Zilnic, 1.000 de elevi frecventează şcoala noastră, venind din tot oraşul. Ea nu mai este demult o şcoală strict pentru şcolarii din zona în care ne aflăm. Avem 12 clase de limba maghiară, unde vin copii de peste tot. În oraş mai sunt doar două unităţi de învăţământ cu clase de limba maghiară. Dimineaţa, din cauza faptului că drumul are sens unic de la intersecţia cu bd-ul Republicii, maşinile se adună pe str. Gheorghe Bilaşcu, unde se creează o aglomeraţie de nedescris. Pentru că foarte mulţi elevi vin la şcoală aduşi de părinţi cu maşina. Undeva la 80% dintre ei. Nu e doar un moft. Lumea se grăbeşte, copiii vin de la distanţă mai mare. În plus, sunt şi maşinile profesorilor. Nu văd de ce nu s-ar putea deschide şi celălalt sens, din moment ce de la intersecţia cu bd-ul Republicii şi până la cea cu bd-ul Decebal se circulă pe ambele sensuri. Ani la rând s-a circulat aşa, acum nu mai este bine”, a declarat Mihai Boloş, directorul şcolii Nicolae Iorga. Faţă de toate acestea, directorul Barbul are şi o explicaţie: „E foarte simplu. Nu putem lărgi strada, în dreptul şcolii, pentru că avem două case chiar lângă drum. E mai bine să ai o circulaţie fluentă pe un sens decât aglomeraţie pe două. În perioada de iarnă vom mai lua în calcul introducerea acestei măsuri pe mai multe sectoare de drum din Baia Mare. Dar trebuie foarte bine gândite. E drept că bd-ul Bucureşti a preluat o parte din maşini, dar nu avem un trafic mai mare decât pe celălalt sens. Sens pe care dorim să interzicem parcarea vehiculelor, pentru a se circula pe ambele sensuri”, a declarat Vasile Barbul. O explicaţie de dragul explicaţiei, care nu rezolvă problema. Totuşi, iarna poate fi un sfetnic bun…
Primărie – Billa (scor la pauză: 1-0)
Strada George Coşbuc a devenit sens unic tocmai în perioada în care s-a deschis Supermarketului Billa. Între construirea magazinului şi actuala configuraţie a străzii există o legătură evidentă. Divergenţele apărute pe parcursul realizării supermarketului între firma constructoare şi reprezentanţii Primăriei nu au rămas fără urmări. Fostul Restaurant Festinger (Grădina de Vară) a fost demolat fără autorizaţie. Nici nu putea fi emisă una, din moment ce niciodată nu a existat autorizaţie de construire. Gheorghe Zoicaş (AZ Com) şi Mircea Şuteu (Gastrorom) au fost amendaţi cu 50 milioane lei vechi fiecare, unul în calitate de executant al demolării, iar celălalt ca şi proprietar al construcţiei. Însă, procesul – verbal de stabilire a amenzii a fost contestat în instanţă şi anulat, pe motivul unor greşeli de formă în completarea acestuia. La acea vreme, viceprimarul Istvan Ludescher s-a arătat foarte nemulţumit de cele întâmplate, mai ales că nici constructorii nu au respectat legea, executând lucrarea fără a avea toate actele necesare. Însă, legal – nelegal, construcţia s-a finalizat, iar supermarketul s-a deschis. Încă înainte de acest moment, strada s-a transformat în sens unic, pe porţiunea cuprinsă între bd-ul Unirii şi bd-ul Republicii. Evident, încasările reprezentanţilor Billa au fost mult sub aşteptări, iar nemulţumirea lor legată de sensul unic este îndreptăţită, în acest sens. Firma chiar a intentat un proces Primăriei, câştigat, însă acesta nu a dus la redeschiderea drumului pe ambele sensuri. „SC Billa Construct a deschis un proces vizavi de actul prin care s-a stabilit circulaţia cu sens unic pe str. George Coşbuc, pe sectorul de drum de care spuneţi. Iniţial, am pierdut procesul, Billa invocând faptul că în cadrul Comisiei de Sistematizare a Circulaţiei s-a semnat un proces – verbal, în care se specifica faptul că strada va avea sens unic. Problema era cu acel proces – verbal. Că nu a fost o hotărâre. Am pierdut la Tribunalul Bucureşti, iar comisia s-a întrunit din nou, emiţând o hotărâre care preciza acelaşi lucru. Ea este în vigoare şi azi, cei de la Billa nu au mai contestat-o”, a declarat Aurelia Crăciun, şeful serviciului juridic – contencios, din cadrul Primăriei Baia Mare.
3 comentarii:
aici ieste o consipratie.
ieşim la o poveste şi îţi detaliez. se face?
ooh, n-0am vazut raspunsul.. iesim, call me cand ai vreme ca sa stab.
Trimiteți un comentariu