miercuri, 28 mai 2008

Gardurile AGECOM

Seria de garduri ridicată de omul de afaceri Viorel Zoicaş, în curtea pe care o mai deţine din fostul sediu AGECOM, îi irită pe proprietarii imobilelor din zonă, cărora li s-au blocat căile de acces. Acum, accesul la unul dintre blocuri se poate face doar pe o străduţă plină de gropi şi bălţi. Iar intrarea în sediul unei firme a fost obstrucţionată, accesul fiind posibil doar prin călcarea spaţiului verde.

Viorel Zoicaş a fost unul dintre oamenii potenţi ai mediului de afaceri băimărean. Anii '90 au constituit perioada sa propice, însă nici acum nu este departe de ceea ce se cheamă prosperitate. AGECOM, societatea pe care o conduce, a pierdut teren în faţa altor firme de construcţii, însă Zoicaş se descurcă. Dacă nu construieşte, vinde ceea ce are. Bucată cu bucată, fără a pierde nici măcar un centimetru pătrat. Fostul sediul al firmei sale a fost cedat Direcţiei de Muncă (în prezent el aparţinând Casei Judeţene de Pensii şi Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă), pentru compensarea unor datorii la bugetul de stat. Rând pe rând, clădirile din spatele sediului, aflate pe Aleea Expoziţiei din Baia Mare, au fost şi ele vândute. Acum spaţiile sunt folosite ca sediu de firmă, birouri cu diverse destinaţii, cabinete stomatologice, medicale sau ca şi locuinţe. Doar o mică parte din tot acel ansamblu de clădiri a rămas nevândut. Printre clădirile rămase se numără şi cantina AGECOM. În jurul acesteia, pe limita de teren aferent proprietăţii lui Zoicaş, el a ridicat un gard. Nu contează că aleile care legau blocurile şi cantina de Casa de Pensii, Casa Armatei şi str. Şcolii sunt blocate. Zoicaş face ce vrea muşchii lui pe terenul său. Aparent, o normă de drept pe care cu greu o poţi contrazice. Totuşi, aceste garduri ridicate de el au închis aproape toate căile de acces în perimetrl respectiv, ceea ce îi deranjează la culme pe cei care locuiesc în zonă. În cursul săptămânii trecute, am primit mai multe sesizări pe adresa redacţiei, din partea unor proprietari de apartamente dintr-un bloc aflat în spatele cantinei. Aceştia s-au arătat nemulţumiţi de faptul că toate intrările în blocul în care locuiesc au fost blocate de gardurile lui Zoicaş, cu excepţia uneia, utilizabilă doar prin parcurgerea unei străduţe neasfaltate, plină de gropi, noroi şi apă. În plus, există riscul ca şi acea intrare să fie închisă cât de curând, Zoicaş vânzând terenul din faţa porţii actuale.

În urmă cu câţiva ani, Zoicaş a renovat blocul respectiv şi a vândut apartamentele către diverse persoane fizice. În contractele încheiate nu se punea problema căilor de acces, iar la acea dată nimeni nu s-a gândit la asta. După vânzarea apartamentelor, Zoicaş a început să vândă şi terenul de lângă bloc, pentru cei care deţineau maşini şi care nu aveau loc de parcare. Însă, odată cu această operaţiune s-a trecut la îngrădirea accesului auto, dinspre Aleea Expoziţiei, maşinile putând intra în parcarea blocului doar pe străduţa neasfaltată ce vine din str. Hortensiei. Astfel că pe poarta care dă spre cantină nu se putea intra decât la pas. Cu timpul, până şi această facilitate a fost considerată de Zoicaş un lux prea mare, astfel că în urmă cu câteva luni, el a hotărât blocarea acelei porţi. În toate celelalte laturi ale clădirii există garduri de metal sau beton, înalte de câţiva metri. Inclusiv calea de acces iniţială, pe lângă blocul învecinat, a fost blocată, prin garduri de metal. Este vorba de o potecă aproape impracticabilă, asfaltată acum câteva zeci de ani. Însă, era mai bună decât nimic sau decât o uliţă cu noroi. Am stat de vorbă cu mai multe persoane care locuiesc în blocul respectiv. Acestea s-au arătat surprinse de modul în care Viorel Zoicaş a înţeles să îşi delimiteze proprietatea, prin închiderea căilor de acces. "Iniţial, când am cumpărat, ni s-a arătat aleea aceasta. Ni s-a spus că pe aici este calea de acces la imobil. Apoi, s-a închis. Nu ştim din ce cauză, iar noi am circulat prin curtea cantinei. După ce s-a închis şi aici, este foarte incomod să înconjurăm câteva blocuri pentru a ajunge în zona Hotelului Mara. Eu sunt o persoană în vârstă. Dacă vreau să ajung la farmacie, la un magazin sau la biserică, trebuie să fac un ocol de câteva sute de metri. Este revoltător. Bine că am cumpărat apartamentele. Acum mai avem puţin şi trebuie să urcăm cu scara, peste gard", ne-a spus A. M. De asemenea, administratorul blocului ne-a relatat faptul că parcela de teren din faţa actualei intrări în curtea blocului a fost vândută de Zoicaş unor proprietari de apartamente, împreună cu o fâşie de teren care să le asigure accesul auto la parcarea din spatele blocului. "Vecinii care au parcări în spatele blocului au cumpărat şi parcela de teren din faţa intrării, până la stradă. Am vorbit cu cei de la AGECOM şi mi-au spus că se poate face o intrare pe lângă cea de acum, dacă se închide. Numai că acolo s-a pus un stâlp. Dacă proprietarii vor vrea să închidă şi acea cale de acces, atunci ce facem", s-a întrebat administratorul blocului.

Situaţia gardurilor lui Zoicaş nu este enervantă doar pentru cei care locuiesc în acel bloc. Într-un alt imobil, situat între cantină şi Casa Armatei, la parter, funcţionează mai multe sedii de firmă, saloane de frumuseţe etc. În colţul nordic, îşi au sediul mai multe firme spaniole. E vorba despre un spaţiu cu extindere. Tocmai lângă limita proprietăţii lui Zoicaş, unde acesta a instalat o barieră, pentru a controla accesul auto în parcarea sa. Absolut incredibil, administratorul AGECOM a montat un gard metalic înalt 2,5 m, tocmai în faţa intrării în sediul spaniolilor. În acest fel, aceştia nu mai au acces pe platforma betonată din faţă şi, pentru a intra în imobil, trebuie să calce pe spaţiul verde. "Cei de la AGECOM spun că e terenul lor şi fac ce vor. Iniţial, am crezut că glumesc şi nu vor pune gardul chiar înaintea intrării mele. Sau dacă tot voiau o delimitare, trebuia făcută la modul civilizat, cu acele popice care să indice limita de proprietate. Le puneam pe cheltuiala mea, nu era nicio problemă. Am sesizat Poliţia şi Primăria. Până acum am primit răspuns doar de la Poliţie, care ne-au spus să ne adresăm Primăriei. Însă cei de aici nu ne-au răspuns în termenul legal de 30 de zile. Deşi au trecut două luni de la depunerea sesizării noastre. Cred că asta se leagă de faptul că Zoicaş a aflat că noi suntem cei care am venit cu acel proiect de construire a parcărilor subterane în Baia Mare. Cam de atunci s-a apucat el de ridicat gardul înaintea intrării. Cred că e vorba despre o răutate. Altfel nu îmi explic. Vinovaţi pentru asta sunt cei de la Urbanism, pentru că i-au dat aprobare pentru aşa ceva. Eu am drept de servitute pentru accesul în clădire. Sau trebuie să calc pe spaţiul verde. Cei de la AGECOM mi-au spus să torn nişte beton, peste spaţiul verde, şi să intrăm pe acolo. N-ar fi estetic şi nici legal să facem asta", ne-a spus reprezentantul firmelor spaniole.

Deschis... la închideri

La mijlocul săptămânii trecute, l-am căutat pe Viorel Zoicaş la sediul firmei. Faţă de noi, a afişat o deschidere totală, spunându-ne că vrea ca în ziar să apară doar adevărul şi că pentru a ne documenta corect ne pune la dispoziţie toate actele pe care le deţine. "Ce mai vor şi ăia de acolo? Am clarificat situaţia în octombrie, anul trecut. Păi, dacă e terenul meu, fac ce vreau eu. De ce să nu îngrădesc? Îmi veneau tot felul de indivizi ciudaţi din partea aceea, pe poartă şi furau din curte. Iar în vară, când am lucrat la cantină, riscam să cadă materiale de construcţie peste cei care treceau pe acolo. Eu am acte şi vreau să vi le arăt. Să scrieţi adevărul adevărat. Să vă documentaţi corect. Am închis intrarea dinspre cantină, dar dacă ei doresc, se poate face o poartă civilizată, să aibă fiecare cartelă de acces. Să nu intre toată lumea. Eu sunt deschis să colaborez cu ei. Dar nu o să stau acuma să-i civilizez eu", a replicat Viorel Zoicaş. La scurt timp, a fost chemat unul dintre directorii firmei, care ne-a explicat care au fost căile de acces iniţiale ale imobilului şi modul în care acestea s-au închis. S-ar părea că nici proprietarul blocului vecin nu a procedat prea corect, limitând accesul în imobilul său printr-o singură poartă cu acces pe bază de cartelă. Gardul betonat ridicat de acesta ar ieşi din perimetru blocului. Asta ar fi dus la închiderea căii de acces iniţială la blocul despre care vorbim. Pe de altă parte, directorul respectiv ne-a confirmat faptul că parcela dinaintea intrării în curtea blocului s-a vândut unor proprietari de apartamente. Ce se va întâmpla în continuare este foarte greu de anticipat, cei care locuiesc în acel imobil afirmând că este foarte posibil ca situaţia să se rezolve doar în instanţă.

Patru de cinci

În timp ce documentam materialul, am aflat că în acel perimetru se află patru imobile care au acelaşi număr: 5A. Unul este imobilul despre care am vorbit în acest material, altele două sunt cantina şi un bloc de garsoniere aflat lângă aceasta, iar al patrulea este o clădire separată, în care îşi are sediul o firmă privată. Culmea, până acum, reprezentanţii Primăriei nu au sesizat acest aspect ciudat. Anual, pentru imobilele respective se plăteşte un impozit. Ne întrebăm cum se încasează, din moment ce fiecare are acelaşi număr.

Niciun comentariu: