Din ciclul veşnicelor ilegalităţi din curtea Primăriei Baia Sprie
În 2004, Compania REMIN acumulase o datorie de 15 miliarde lei vechi către Primăria Baia Sprie. S-a demarat procedura executării silite, instituindu-se poprire pe veniturile încasate de REMIN de la Societatea TRANSGOLD. Nemulţumiţi de poprirea respectivă, reprezentanţii ortacilor au făcut presiuni asupra primarului Valer Barboloviciu, obligându-l să o suspende în două rânduri. Însă actele semnare de primar s-au făcut cu încălcarea prevederilor Codului de Procedură Fiscală.
Luna trecută, reprezentanţi ai DNA au descins în Baia Sprie, pentru a efectua cercetări în legătură cu anumite aspecte ce privesc modul în care conducerea Primăriei gestionează investiţiile mari ale localităţii. Nimic surprinzător, având în vedere ceea ce se povesteşte, prin târg, şi nu numai, despre "afacerile" mai marilor administraţiei oraşului. Şi dacă tot a venit sperietoarea de liberali în zonă, este foarte probabil să afle şi alte chestiuni ce ar putea face obiectul unor dosare penale. Cei vizaţi sunt primarul Valer Barboloviciu şi viceprimarul Octavian Cerneştean, ale căror implicaţii în anumite investiţii, cum ar fi magazinul Plus, benzinăria Lukoil sau ştrandul municipal, sunt de notorietate. De asemenea, cei doi semnează adeseori acte care, prin efectul pe care îl produc, prejudiciază patrimoniul sau bugetul local. Un astfel de caz este acela în care primarul Valer Barboloviciu a decis de unul singur să "facă un bine" Companiei REMIN, văduvind bugetul local de circa 15 miliarde lei vechi (sumă care a ajuns astăzi la 50 de miliarde). Se întâmpla în 2004. Compania REMIN deţinea la acea vreme, pe teritoriul administrativ al oraşului Baia Sprie, o serie de construcţii şi alte imobile, pentru care trebuia să achite taxele şi impozitele aferente. Cum subvenţiile guvernamentale în minerit s-au tot restrâns, Compania a mers pe varianta neplăţii acestor impozite. Astfel, la nivelul anului 2004, s-au acumulat datorii la bugetul local al oraşului Baia Sprie de aproximativ 10 miliarde lei. O sumă similară cu bugetul propriu al oraşului pe un an întreg.
Salvaţi de... Barboloviciu
Mereu, conducerea Companiei REMIN a fost obişnuită să beneficieze de îngăduinţa creditorilor, mai ales dacă aceştia erau reprezentanţi ai instituţiilor statului. Însă, au fost şi din aceia care au solicitat achitarea datoriilor. În primăvara acelui an, Primăria Baia Sprie, prin Serviciul de Taxe şi Impozite, a demarat procedura executării silite a celor de la REMIN, instituind poprirea asupra unor venituri realizate de Companie. Mai precis, cele provenite din relaţiile contractuale care existau între SC TRANSGOLD SA Baia Mare şi Compania REMIN. În 17 mai, 2004, Serviciul de Taxe şi Impozite a înştiinţat conducerea TRANSGOLD de instituirea acelei popriri. La scurtă vreme, în conturile Primăriei au intrat sume importante de bani. A fost momentul intrării în scenă a primarului Barboloviciu. După doar trei săptămâni de la instituirea popririi, acesta, cu de la sine putere şi fără consultarea serviciului de specialitate sau a altui angajat din executivul Primăriei, a înştiinţat TRANSGOLD, că a dispus "întreruperea temporară a popririi pentru sumele datorate de Transgold SA către Compania REMIN". Apoi, au urmat câteva luni de pauză. Iar în toamna lui 2004, conducerea Serviciului de Taxe şi Impozite al Primăriei a instituit o nouă poprire, pentru aceleaşi venituri obţinute de Companie. La fel ca şi în urmă cu câteva luni, primarul Barboloviciu a arătat o bunăvoinţă ieşită din comun, dispunând de unul singur, după doar două săptămâni, suspendarea temporară a popririi. De atunci şi până azi, în afară de cele 300 milioane lei vechi încasaţi în urma popririi din mai 2004, Primăria Baia Sprie nu a mai recuperat nimic din datoriile REMIN, acestea ajungând în prezent la 50 miliarde lei vechi. Conform Codului de Procedură Fiscală, operaţiunea primarului s-a făcut cu încălcarea legii. Însă, ce mai contează 50 de miliarde lipsă la bugetul local al oraşului, doar Baia Sprie este o citadelă modernă, a cărei prosperitate atrage invidia tuturor. Evident, primarul nu a semnat degeaba acele acte, aceasta fiind consecinţa presiunilor făcute de reprezentanţii REMIN, prin intermediul sindicaliştilor. Cum între instituirea primei popriri şi suspendarea ei a avut loc turul de scrutin pentru alegerile locale, în iunie, 2004, atitudinea primarului este de înţeles.
Ce spune legea.
Codul de Procedură Fiscală reglementează în amănunt paşii ce trebuie urmaţi în cazul executării silite prin metoda popririi terţului. De asemenea, este precizat şi modul în care se poate trece la suspendarea popririi. Dacă normele legale ce vizează instituirea popririi au fost respectate, nu la fel se poate spune şi despre suspendarea acesteia. În primul rând, pentru a se trece la suspendare, debitorul, în speţă Compania REMIN, trebuie să înainteze o cerere în care să explice faptul că, din pricina popririi, nu-şi poate continua activitatea economică. Ori, o atare cerere nu a fost înregistrată la Primăria Baia Sprie. Apoi, trebuiau indicate bunurile libere de sarcini al ale Companiei, care vor constitui o garanţie a recuperării datoriilor. Evident, dacă nu a existat cerere, nu s-au indicat nici bunurile respective. În plus, noile reglementări legale prevăd un termen de maxim 6 luni pentru suspendarea popririi. De atunci au trecut 3 ani, iar suspendarea încă nu s-a ridicat.
Codul de Procedură Fiscală al României
Art. 148, al. 6: În cazul în care popririle înfiinţate de organul de executare generează imposibilitatea debitorului de a-şi continua activitatea economică, cu consecinţe sociale deosebite, creditorul fiscal poate dispune, la cererea debitorului şi ţinând seama de motivele invocate de acesta, fie suspendarea executării silite prin poprire. Suspendarea se poate dispune pentru o perioadă de cel mult 6 luni de la data comunicării către bancă sau alt terţ poprit a suspendării popririi de către organul fiscal.
Art. 148, al. 7: O dată cu cererea de suspendare, debitorul va indica bunurile libere de sarcini, oferite în vederea sechestrării, sau alte garanţii prevăzute de lege, la nivelul sumei pentru care s-a început executarea silită.
Art. 149, al. 5: Poprirea asupra veniturilor debitorilor se înfiinţează de către organul de executare printr-o adresă care va fi trimisă prin scrisoare recomandată, cu dovada de primire, terţului poprit. Totodată va fi înştiinţat şi debitorul despre înfiinţarea popririi.
Când ni se scoală
Iniţial, primarul Barboloviciu s-a arătat iritat de faptul că am abordat acest subiect, însă, în final, s-a mai domolit şi a recunoscut că a emis actele respective în urma unor presiuni venite din partea sindicaliştilor din minerit. A oferit doar numele lui Gheorge Paşca, fostul lider al Uniunii Sindicatelor Miniere. Am încercat să-l contactăm telefonic, dar Paşca a avut permanent mobilul închis. "Acuma voi mă întrebaţi pe mine ce vreţi, de câte ori vi se scoală. Şi puneţi în ziar frânturi de informaţii. Am dispus suspendarea temporară pentru că erau în joc salariile oamenilor. A fost un motiv social. M-au sunat şi pe mine sindicaliştii, Gheorghe Paşca şi alţii, din executiv, că altfel, nu le deblocam eu de dragul... Nu prea avem de unde recupera de la ei. I-am strâns eu cât am putut, dar au intervenit cu tot felul de... şi am cedat", a spus primarul Valer Barboloviciu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu