luni, 17 septembrie 2007

învârtita Ansamblului Transilvania în jurul Sărbătorii Castanelor

La începutul lunii, presa locală titra frumos - Ansamblul Transilvania va organiza Sărbătoarea Castanelor. Vor veni următoarele trupe de succes: Boney M, Alphaville, Voltaj şi alţi experţi în play-back. Cel puţin aşa suna oferta impresionantă cu care cei de la Ansamblul condus de Iuliana Dăncuş au cucerit graţiile comisiei. O comisie care, săptămâna trecută, nu a scăpat de ceea ce s-a temut mai tare. Respectiv de o ţeapă marca Ansamblul Transilvania. Chemată să semneze contractul, Iuliana Dăncuş s-a exprimat foarte sincer, recunoscând că... Boney M, Alphaville şi Voltaj nu vor mai veni. Adică tocmai trupele care au contat cel mai mult în ecuaţie nu mai vin la Baia Mare. Şi acum ce să facă minunata comisie prezidată de consilierul Mircea Dolha? Să încheie contractul cu o altă firmă? Nu ar fi corect faţă de interesele unora vizavi de Ansamblu. Să încheie contractul cu Ansamblul? Nu ar fi corect faţă de prevederile legale şi iar s-ar trezi cu DNA-ul pe cap (pentru a câta oară, ne întrebăm), pentru că Ansamblul nu şi-a respectat obligaţiile asumate prin oferta. Să lase totul pe seama unui serviciu din cadrul Primăriei? O sinucidere curată, având în vedere profesionalismul celor care s-au ocupat până acum de organizarea celei de-a 15-a ediţii. Nici măcar o cerere de oferte ca lumea nu au reuşit să facă (fiind nevoie de două luni pentru a se ajunge în haosul de acum). Săptămâna trecută am discutat telefonic cu Iuliana Dăncuş. Aceasta ne-a dat o declaraţie care lămureşte totul - "ştiţi că asta a fost, în caietul de sarcini, condiţia, să fim câştigători". Cu alte cuvinte, cărţile au fost dinainte făcute pentru ca Ansamblul să câştige acel contract. Duminică dimineaţă, în cursul emisiunii realizate de Claudiu Florescu, la AXA TV, Iuliana Dăncuş a încercat să ne convingă, telefonic, de faptul că ea nu a declarat aşa ceva. E drept că s-a emoţionat puţin când ne-a dat acea declaraţie, însă trebuie să recunoaştem că se simte sinceritatea femeii. Mai jos, puteţi asculta înregistrarea acelei declaraţii. DivShare File - iuliana dancus.wav Mai multe detalii puteţi citi în textul publicat în Gazeta de Maramureş.

Sărbătoarea Castanelor a ajuns la un ceas aniversar. Este cea de-a 15-a ediţie. Însă, în loc să se remarce printr-o manifestare de excepţie, acest an s-a distins prin cea mai slabă organizare de până acum. Totul a început de la comisia condusă de viceprimarul Ovidiu Ştefan, un manager excepţional, care după ce a dres-o în favoarea Ansamblului Transilvania, a fost contestat şi şi-a dat demisia.

Geniala idee, deloc întâmplătoare şi motivată de nu mai puţin o jumătate de miliard lei (ce-i drept, vechi) pentru teatrul amator în limba maghiară Lendvay Marton, a consilierului Alexandru Şimori, de a atribui organizarea sărbătorii direct Ansamblului Transilvania, fără a analiza alte oferte sau a se face licitaţie publică, s-a dovedit a fi una catastrofală şi a dus la haosul de acum. Cum spuneam, Ovidiu Ştefan, realizând că a sfeclit-o rău de tot, şi-a dat demisia şi a plecat alături de alţi câţiva consilieri locali, lăsându-l la pupitrul tehnic pe experimentatul avocat debutant, Mircea Dolha. Sub conducerea sa, comisia special desemnată în acest scop, a conchis că serviciile de organizare a sărbătorii vor fi atribuite în urma unei selecţii de oferte. Şi s-a mers pe varianta aceasta, fără a se menţiona, în caietul de sarcini, care este valoarea maximă pe care Primăria şi-o poate permite pentru un asemenea eveniment. Deşi se ştia. Totul fusese pregătit ca la carte. 120 de mii euro, cu tot cu TVA. S-a trecut la treabă, însă, una din firmele participante, SC Broks & Bimetalle SRL, din Arad, a atenţionat comisia condusă de Dolha, că în cazul unei selecţii de oferte, valoarea maximă permisă de lege este de 40 mii euro. În cazul unui buget de 120 mii euro, trebuie organizată licitaţie. Evident, anumite firme se încadraseră pentru un buget de 40 mii euro, aşa cum prevede legea pentru procedura selecţiilor de oferte. Realizând gafa nemenţionării acestei sume încă de la bun început, comisia lui Dolha a ajuns la concluzia că se va relua întreaga procedură. Săracul om, era şi el preşedintele unei comisii, în sfârşit, şi iată că lucrurile mergeau cum nu se poate mai prost.

Lupta cu final ştiut

Spre sfârşitul lunii august, s-au depus noi oferte, după ce pe site-ul Primăriei Baia Mare s-a publicat suma maximă ce va putea fi folosită din bugetul local pentru acest eveniment: 100 mii euro, fără TVA (adică, aproape 120 mii euro, în total). Lupta s-a dat în trei: Ansamblul Transilvania, SC Broks & Bimetalle şi Cinesi (firma lui Florian Gui, fost impresar al Ansamblului Transilvania). Toate au venit cu cel puţin trei trupe din străinătate, însă diferenţa a făcut-o, conform deciziei comisiei, preţul cel mai mic. Astfel, Ansamblul Transilvania a avut câştig de cauză, cu o ofertă mai mică cu aproximativ 1.000 euro. Pe plan artistic, argumentul forte a fost următorul: va veni super-trupa Boney M. Care, fie vorba între noi, are un nume în spate şi... atât.

Însă, lunea trecută, pe când Iuliana Dăncuş, directorul Ansamblului, s-a prezentat în faţa comisiei pentru încheierea contractului... ghinion. Boney M nu mai vine. În plus, nici Voltaj. Deci tocmai argumentele care au contat cel mai mult în faţa comisiei nu mai existau. În aceste condiţii, contractul nu s-a mai semnat. Miercurea trecută, în cadrul şedinţei de buget-finanţe, a CL Baia Mare, s-a pus problema contractului ce trebuie semnat. Rodica Brad, secretarul Primăriei Baia Mare ne-a declarat că el nu se va mai semna, din cauză că nu au fost respectaţi termenii ofertei. "Nu o să mai organizeze Ansamblul, ci o va face serviciul de specialitate al Primăriei. Asta pentru că Ansamblul nu a respectat condiţiile pe care le-au precizat în ofertă şi nu mai vin cu artiştii din străinătate. Luni, se va face o informare către CL despre acest lucru", a declarat Brad.

Joi după masă, înainte de închiderea ediţiei, am contactat-o telefonic pe Iuliana Dăncuş, întrebând-o cum comentează cele întâmplate. Directorul Ansamblului s-a arătat surprins de întrebările noastre şi ne-a explicat faptul că în cursul zilelor ce vor urma, contractul se va încheia. Cu alte cuvinte, ori Dăncuş nu era la curent cu cele discutate şi hotărâte în cadrul comisiei, ori încerca să ne dea de înţeles că nu existase niciun moment în care se pusese problema renunţării la acel contract. Din nefericire pentru ea, nu ştia că noi fuseserăm prezenţi la discuţiile între membrii comisiei şi luaserăm părerile unora dintre aceştia. Pe de altă parte, sursele noastre ne-au informat că Dăncuş face presiuni puternice asupra celor din Primărie, ajutată puţin şi de juristul Ansamblului, pentru ca respectivul contract să fie încheiat.

Oricum ar fi, lucrurile au deraiat rău. Dacă se va încheia contractul, atunci nu s-au respectat termenii din ofertă şi procedura ar putea fi uşor contestată de ceilalţi participanţi, care au fost clar dezavantajaţi. Ansamblul a venit cu o ofertă "spectaculoasă" pe care nu o mai respectă, însă tot câştigătoare este. Iar în cazul în care contractul nu se va încheia, este greu de închipuit cum o comisie, care habar nu are cum să organizeze o licitaţie şi timp de două luni oscilează între încredinţarea directă şi selecţia de oferte, va reuşi, în timp record de două săptămâni, să pregătească un eveniment care necesită, de regulă, cel puţin două – trei luni pentru a fi o reuşită. Mai ales că vorbim de un ceas aniversar.

Ce spun consilierii

"Nu ştiu ce s-a întâmplat, că nu fac parte din comisie. Dar cred că s-a greşit la caietul de sarcini, că nu trebuiau menţionate formaţiile ce trebuie aduse", a declarat Marcel Belbe, consilier local liberal.

"Dacă nu am fost hotărâţi de la început ce vrem să facem şi cu ce fel de procedură dorim să mergem mai departe, astea sunt riscurile pe care ni le-am asumat. Mă refer la membrii comisiei respective. Noi am lăsat să facă aşa cum au dorit şi am aprobat întocmai cum ne-au cerut. Mi se pare normal să nu mai vină anumite trupe, pentru că nu le poţi anunţa cu două săptămâni înainte să ţină un concert", a spus Vlad Oneţ, consilier local democrat.

Perspective penale

Flavius Lango, administratorul firmei arădene, ne-a declarat faptul că toată povestea legată de organizarea Sărbătorii Castanelor este un spectacol de proastă calitate, în care reprezentanţii Consiliului Local şi ai Primăriei au comis o serie de încălcări ale legii, unele chiar în cunoştinţă de cauză. El afirmă că prevederile legii sunt clare şi nu pot fi eludate, astfel că pentru contractarea serviciilor a căror sumă depăşeşte 40 mii euro, trebuie organizată o licitaţie, procedura selecţiei de oferte fiind prohibită. Mai mult, dacă doar cheltuielile legate de scenă ajung la 120 mii euro, atunci care vor fi cheltuielile totale ale organizării Sărbătorii Castanelor? Pentru că în cazul în care suma va depăşi 125 mii euro, trebuie îndeplinite alte condiţii. Astfel, membrii comisiei ar putea fi cercetaţi penal. În fapt, Flavius Lango a declarat că pe numele fiecărui membru din comisia lui Dolha va depune plângere penală şi îi va acţiona în judecată pentru prejudiciul adus.

"Licitaţia a fost un spectacol de proastă calitate. Acolo s-a eludat tot timpul legea. De la bun început a fost o măscăreală. Astea sunt chestii penale toate. Foarte, foarte urât, totul. Ce am întâlnit acolo, nu am văzut în cei cinci ani de când particip la aşa ceva. În timpul licitaţiei, s-a descoperit că cineva nu avea dosarul complet şi lipseau nişte acte. S-a ridicat o doamnă jurist şi a zis că le aduce ea, că mai existau acte de la o altă licitaţie. Şi a venit cu ele şi le-a pus în dosarul firmei respective. Am înnebunit când am văzut. Eu am venit iniţial cu trei trupe, pentru a mă încadra la suma de 40 de mii euro, fiind convins că e vorba de cerere de oferte şi suma asta nu se poate depăşi. Când a văzut preşedintele comisiei (Mircea Dolha, n.red.), a zis: păi, ce, faci mişto de noi, aici? La un municipiu ca Baia Mare vii doar cu trei trupe? Apoi, m-a luat peste picior şi mi-a zis că ştiu foarte bine că TVA-ul nu se plăteşte la trupele care vin dinafară. Şi că îmi rămâne mie TVA-ul. M-a luat de fraier. I-am zis, maestre, te înşeli amarnic. Am organizat un revelion de 120 de mii de euro şi am ANAF-ul pe cap, că trebuie să plătesc TVA-ul pentru trupele de afară. Şi asta se plăteşte la finanţe. Nu mai că domnul consilier nu ştie. Pe de altă parte, eu i-am avertizat prima dată că nu au procedat bine, că dacă vorbim de cerere de oferte, trebuie să rămânem în cadrul sumei de 40 mii euro. Dacă e peste, trebuie licitaţie. Însă ei nu s-au prins. Şi au continuat să meargă cu cererea de oferte, anunţând 120 mii euro. Deja aici intrăm în sfera penală, pentru că au făcut asta cu bună ştiinţă. Apoi, o juristă din comisie a încercat să mă convingă de faptul că banii Consiliului Local nu sunt publici. Că au autonomie locală. Nu am auzit în viaţa mea aşa ceva. A fost o ţigănie, ce mai. Oricum, o să fac plângere penală pe numele tuturor membrilor din comisie. Mai bine spuneau de la bun început că vor să facă o şmecherie şi să mă retrag, că-i încurc. Au spus că s-a făcut excepţie de la ordonanţa respectivă? Nu se poate face excepţie de la ordonanţă decât în cazuri speciale. Achiziţionezi echipament militar, să zicem. Iar dacă spun că au făcut excepţie de la ordonanţă, de ce au menţionat în cerere faptul că se au în vedere prevederile art. 16 din OUG 34? Am întrebat asta şi în comisie şi s-a făcut linişte. Şi vă mai spun ceva. Ei invocă o excepţie din anexa 2B, conform căreia serviciile artistice nu se încadrează aici. O prostie. Pentru că dacă invoci asta, nu poţi să scrii cerere de oferte pentru 120 mii euro. Ea se aplică doar pentru sume de până la 40 mii euro. Dacă pui suma de 120 mii euro, este clar, vorbim de o licitaţie. Dar, scuzaţi-mă că vă spun, ei sunt superficiali. Când o să ajung la proces, în Baia Mare, o să râdă judecătorul de ei. Chiar dacă e rău intenţionat. Că mi s-a spus să fiu atent, că va fi greu cu judecătorii din Baia Mare. Însă nu cred că se va risca nimeni cu chestia asta, pentru că e bătaie de joc ce s-a întâmplat. Şi a mai fost o greşeală din partea lor. Este clar că vor mai fi aici şi alte cheltuieli, cum ar fi cele de publicitate, artificii etc. Iar astea trec de 5 mii euro. Asta înseamnă că se vor cheltui în total peste 125 mii euro şi acolo avem alte reglementări, cu totul speciale. Şi nu se pot separa contractele pentru a eluda legea, ordonanţa interzice lucrul ăsta. O să iasă rău de tot", a declarat Lango.

Din culise

Una dintre greşelile majore comise în tot acest haos a fost ceea a menţionării, în caietul de sarcini a unei condiţii referitoare la scenă. Aceasta ar trebui să aibă 17 metri. Ideea era următoarea. În Bucureşti, există două scene mari, însă au doar 16 m. Singura scenă privată din ţară care s-ar preta ar fi aceea a Primăriei din Sibiu. Adică exact aceea cu care Iuliana Dăncuş urma să încheie contractul ulterior. Deci, totul fusese pregătit la meserie pentru Ansamblu. Însă ceea ce nu ştiau membrii comisiei a fost faptul că în primăvara acestui an, firma din Arad (Broks & Bimetalle) a achiziţionat una de 20 de m, cu o extensie totală de până la 30 m, aceasta fiind cea mai mare scenă privată din România. Însă, acest argument nu a mai contat, comisia lăsând urechea şută şi pedalând pe ideea cu trupele străine (idee care s-a dovedit la fel de proastă). În plus, Iuliana Dăncuş a fost lămurită de membrii comisiei că nici nu este nevoie de o scenă de 17 m, că spaţiul nu va permite amplasarea ei. Probabil că s-ar fi mers pe varianta scenei pe care soţul acesteia o deţine, el fiind un partener de afaceri vechi al Ansamblului Transilvania.

Condiţia câştigătoare

În cursul discuţiei pe care am avut-o cu Iuliana Dăncuş, aceasta s-a arătat vizibil emoţionată, neştiind cum să evite ideea renunţării la acel contract. Nu ştim dacă din cauza emoţiilor sau a faptului că s-a simţit vinovată, ea ne-a dat o declaraţie absolut şocantă: una dintre condiţiile din caietul de sarcini a fost aceea ca Ansamblul să câştige. Asta era şi ideea. Încă de la bun început se ştia că Ansamblul va câştiga, deci nu mai înţelege nimeni de ce atâta agitaţie cu două rude de selecţii de oferte încheiate cu un eşec. "Nu înţeleg ce mă întrebaţi. Am fost declaraţi câştigători şi... cum să nu se semneze contractul? Urmează a se semna zilele acestea. Ni s-a comunicat că am avut cea mai bună ofertă. Că ştiţi, asta a fost condiţia din caietul de sarcini, să fim câştigători. A fost o problemă cu anumite trupe, care, înainte de prima deschidere de oferte erau disponibile sau aveau oferte şi din altă parte. Iar când a venit a doua deschidere, deja şi-au luat în altă parte acţiuni, pe la Sibiu, Bucureşti. E vorba de Boney M şi Voltaj. O să aducem alte trupe, de aceeaşi valoare artistică. E cam târziu acum, dar nu cred că e cineva vinovat. O să fie o sărbătoare frumoasă", ne-a lămurit Dăncuş. Adică am aflat şi asta. Iuliana Dăncuş ştia că anumite trupe au mai multe oferte sau chiar contracte încheiate pentru perioada finalului lunii septembrie, totuşi, le-a menţionat pe oferta proprie.

OFERTA expirată a Ansamblului

Oferta artistică

Vineri

Concert de seară:

Andra – 1.100 euro

Loredana & Taraf – 6.500 euro

Alphaville – 18.000 euro

Sâmbătă

După amiază de folk

Mircea Baniciu (Mircea Vintilă) – 1.000 euro

Ducu Bertzi – 1.000 euro

Marinel Petreuş – 200 euro

Daniel Făt – 300 euro

Grup Folk Clasic – 300 euro

Concert de seară

HI – Q – 3.000 euro

Voltaj – 5.500 euro

Boney M (Zaragoza Band) – 15.000 euro

Duminică

După amiază de folclor

Aurel Tămaş şi orchestra – 1.875 euro

Tinu Veresezanu – 1.000 euro

Florentina şi Petre Giurgi – 300 euro

Sava Negrean Brudaşcu – 625 euro

Ştefan şi Andrei Petreuş – 250 euro

Lucian Drăgan (Orchestra Ansamblului Folcloric Transilvania) – 1.000 euro

Concert de seară

Heaven – 900 euro

Ştefan Bănică Jr. – 7.000 euro

Total (fără TVA) – 64.850 euro

Oferta de preţ a Ansamblului Transilvania

Tip cheltuială

Scenă, sonorizare, lumini, servicii management – 11.000 euro

Conectare, alimentare şi consum energie electrică – 600 euro

Artişti – 64.850 euro

Prezentator – 500 euro

Transport (echipă tehnică, artişti, prezentator) – 16.000 euro

Cazări (echipă tehnică, artişti, prezentator) – 2.500 euro

Mese (echipă tehnică, artişti, prezentator) – 3.000 euro

Total – 98.450 euro

Pază şi ordine publică – 0

Prevenirea şi stingerea incendiilor – 200 euro

Prim ajutor – 300 euro

Total – 98.650 euro

Profit 0% aplicat

TVA 19% - 18.743 euro

Total general – 117.393,5 euro

2 comentarii:

Anonim spunea...

De ce PARTICIPA si ORGANIZEAZA Ansamblul acest eveniment daca PROFITUL preconizat este ZERO?!

Asta da MARINIMIE si GENEROZITATE, sa inteleg ca de fapt lucreaza pe GRATIS?

As rade cu lacrimi daca as fi naiv dar nu sunt..

cip spunea...

"prin metode specifice meseriei", cum ar spune nişte băieţi simpatici aflaţi în retragere, am primit lista pe care am prezentat-o. e clar că nu lucrează pe gratis, probabil au comision din partea celor pentru care intermediaza contractul.