duminică, 11 ianuarie 2009

Primăria Baia Mare blochează ilegal roţile maşinilor

Adoptată în 2006, hotărârea de Consiliu Local care stabileşte măsura blocării şi ridicării maşinilor parcate neregulamentar pe teritoriul Municipiului Baia Mare, este tot mai controversată. Conform legii, imobilizarea şi ridicarea vehiculelor parcate ilegal se pot dispune doar de către reprezentanţii Poliţiei. Administraţiile locale sunt abilitate doar în ceea ce priveşte punerea în aplicarea a unei astfel de dispoziţii. De mai bine de doi ani, Primăria Baia Mare continuă să încalce legea şi să sancţioneze ilegal conducătorii auto.

 

Contrar prevederilor codului rutier şi a regulamentului de aplicare a acestuia, în Baia Mare, măsura imobilizării vehiculelor parcate în anumite zone este dispusă de către Municipalitate şi pusă în aplicare prin intermediul societăţii UKRO, o firmă de protecţie şi pază, în baza unui contract semnat între aceasta şi conducerea Primărei. Tot mai mulţi şoferi au fost nemulţumiţi de acest fapt, astfel că unii s-au adresat justiţiei, cerând anularea, nu numai a amenzilor respective, dar şi a hotărârii de Consiliu Local. În privinţa dispunerii şi efectuării imobilizării unui vehicul, reglementările legale sunt cât se poate de clare. Codul rutier stabileşte că imobilizarea poate fi dispusă doar de către poliţistul rutier (art. 117). La fel şi în privinţa ridicării şi depozitării vehiculelor staţionate neregulamentar. Doar reprezentanţii poliţiei rutiere pot lua această măsură (art. 64). Normele de aplicare a Codului Rutier vin cu noi completări. „Imobilizarea unui vehicul se dispune şi se efectuează de către poliţia rutieră, în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege” (art. 216). Aşadar, nu există dubii în această privinţă. Singura instituţie abilitată de lege să ia măsura blocării roţilor sau a ridicării maşinilor este Poliţia. În Municipiul Baia Mare, însă, de imobilizarea vehiculelor se ocupă Primăria şi Consiliul Local, contrar prevederilor legale. Şi dacă ar fi numai atât…

 

Normele legale încălcate

Nu doar în privinţa instituţiei care dispune imobilizarea, nu se respectă legea, ci şi metodele de efectuare a acesteia sunt încălcate. Conform aceluiaşi articol 64, din Codul Rutier, imobilizarea reprezintă o sancţiune contravenţională complementară şi constă în „scoaterea vehiculului în afara părţii carosabile şi punerea lui în imposibilitate de mişcare, prin folosirea unor dispozitive de blocare”. Ori, în Baia Mare, firma UKRO aplică blocajul pe roata stânga faţă a vehiculului, în timp ce acesta se află pe carosabil. Cu această ocazie se încheie un proces – verbal (art. 216, Normele de Aplicare a Codului Rutier). Nici asta nu se întâmplă. În momentul deblocării roţilor, contravenientul primeşte doar un soi de chitanţă. Tot în articolul 216 se precizează faptul că „imobilizarea unui vehicul este interzisă în toate locurile unde oprirea sau staţionarea este interzisă”. Cu toate acestea, agenţii firmei UKRO sfidează legea, aplicând blocaje pe roţile maşinilor parcate în astfel de zone. Este interesant faptul că la momentul adoptării Hotărârii de Consiliu Local, s-a cerut acordul reprezentanţilor Poliţiei. Răspunsul a fost acela că doar poliţiştii pot dispune măsura blocării roţilor, însă nu s-a ţinut cont de aceasta. În motivarea hotărârii luate, Municipalitatea a invocat un act normativ din 1992, ori acesta este abrogat, odată cu intrarea în vigoare a Codului Rutier, din 2002. Articolul 134 stabileşte că „se abrogă orice dispoziţii contrare” cu acesta. Dacă nici cei care îi sancţionează pe cei ce parchează neregulamentar nu cunosc legea, atunci cine? Voci care au contestat hotărârea de Consiliu Local s-au ridicat chiar şi din rândul consilierilor locali. Vasile Vlaşin acuză măsura luată de municipalitate ca fiind una ilegală şi abuzivă. În luna decembrie, el a cerut revocarea hotărârii, aducând argumentele legale care se impuneau, însă la ultima şedinţă a anului trecut, solicitarea sa nu a fost discutată. Probabil, Municipalitatea a căutat căile intrării în legalitate.

Vlaşin contraatacă

„Această măsură s-a dovedit a fi IMORALĂ, ILEGALĂ şi ABUZIVĂ. Imorală, pentru că Primaria nu asigură condiţiile necesare respectării regulilor de circulaţie, respectiv un număr suficient de locuri de parcare. Ilegală, pentru că se desfăşoară în baza unei legi care este abrogată de acum 7 ani. Abuzivă, pentru că deşi toţi cei implicaţi recunosc faptul că activitatea este ilegala, ei îşi văd mai departe de treabă, sfidând legea şi cetăţenii acestui oraş. E foarte frustrant când observăm că Primăria, instituţie care e susţinută din impozitele şi taxele cetăţenilor, în loc să îi protejeze şi să le apere drepturile, îi dispreţuieşte şi profită de buna credinţa a acestora.”

5 comentarii:

jock spunea...

am auzti ca again e ceva scandal in baia mare, athos, simon, patrusel, politia tace, etc etc. oare pe isac asta de ce nu il atentioneaza nimeni de ce si cum???

cip spunea...

vreti povestea? va urma...

jock spunea...

oooo, daca se poate sa il mai bagati pe nemernicul ala de simon la inaintare chiar te rog. eu desi sunt plecat din baia mare de ceva vreme, cunosc familia fetei violate de le acu trei ani. s-au mutat cu totii la bucuresti. din cauza presiunilor. enfin. nu despre asta e vorba. ci despre cardasia isac-interlopi-parcarea de la maramuresul-politie-etc etc.

cip spunea...

da. scandalul a inceput de la simon. asta nu s/a spus in presa de la noi. iar in comunicatele politiei, cu atat mai putin.

jock spunea...

pai presa din baia mare are buzele lipite la faze gen simon. mai degraba scrie de cestio ce amarat care a spart un chisoc decat despre simon, politie, interlopi, bisnitari, maramuresul, patrusel etc. destul de trist. zic eu.