vineri, 29 august 2008

Incendiar - abuzuri sexuale la Penitenciarul Baia Mare

Deţinuţii Penitenciarului Baia Mare se revoltă. Mai mulţi dintre aceştia au fost de acord să dea declaraţii scrise privind abuzurile petrecute în interiorul unităţii. Unii declară că sunt abuzaţi sexual de colegii de celulă, iar alţii sunt supuşi la rele tratamente şi înscenări din partea angajaţilor închisorii. Sesizată vizavi de aceste abuzuri, conducerea unităţii nu a considerat că trebuie luate măsuri.

Zilele trecute, am intrat în posesia unor declaraţii scrise semnate de mai mulţi deţinuţi aflaţi în Penitenciarul Baia Mare. Mărturiile incendiare ale deţinuţilor respectivi constituie o formă de protest faţă de modul în care aceştia sunt trataţi de alţi colegi de detenţie sau de angajaţii Penitenciarului. Nu este prima dată când voci de după gratii se ridică pentru a trage un semnal de alarmă referitor la unele abuzuri petrecute în interiorul acestei instituţii a statului. În ultimele trei luni, doi foşti deţinuţi ai Penitenciarului, eliberaţi în această perioadă, au ieşit pe posturile de televiziune locale pentru a depune mărturii şocante privind micile afaceri ale angajaţilor instituţiei, condiţionarea acordării unor drepturi deţinuţilor, precum şi relele tratamente la care sunt supuşi unii dintre deţinuţi de către colegii de celulă. Sesizările privind abuzurile gardienilor sau ale deţinuţilor au ajuns la urechea conducerii, însă până acum nu s-au luat măsuri concrete. Mai mult, unii deţinuţi au înaintat sesizări scrise către Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi chiar Direcţia Naţională Anticorupţie, în speranţa demarării unor anchete privind ilegalităţile semnalate. Rezultatul a fost acelaşi. Nu s-a întâmplat nimic. Ajunşi la limita răbdării, unii deţinuţi au hotărât că este timpul să apeleze la ajutorul presei pentru a arăta societăţii civile de afară ceea ce se întâmplă în interior.

Violul din celulă

Unul dintre deţinuţi vorbeşte despre faptul că a fost abuzat sexual de colegii de celulă şi supus la rele tratamente. A sesizat asta medicului unităţii, însă acesta, în drept răspuns, i-a dat câteva prezervative. Vom reproduce fragmente din scrisoarea trimisă de acesta, cu eliminarea datelor care ar duce la identificarea sa. "Am venit la puşcărie major, dar recidivist. Am fost băgat pe camera X, unde am fost protejat de categoria mea penală, deoarece în pedepsele anterioare am fost abuzat sexual de către cei de pe această cameră. Un deţinut a aflat motivul pentru care sunt protejat pe acea cameră şi, ştiind că îmi este frică să fiu mutat, mă obliga să îi fac masaje care uneori durau toată noaptea, mă obliga să îl spăl pe picioare, să îi spăl lenjeria de corp şi să fac curat, spunând că eu sunt fetiţă şi asta e menirea mea. După şase luni de chin, nu am mai rezistat şi i-am spus că nu am să-i mai fac niciun serviciu. Atunci, el a luat foc şi mi-a spus că în ziua următoare mă va băga pe camera unde am fost abuzat sexual, să fiu din nou abuzat sexual, să îmi arate mie ce înseamnă să mă pun cu el. Apoi, m-a lovit de câteva ori peste faţă. A doua zi, dimineaţă, am fost chemat la cabinetul medical, unde mi s-a spus să îmi fac bagajele, că am fost băgat pe camera Y. La câteva ore de la mutarea mea de pe camera Y, am fost bătut crunt şi dat cu capul de pereţi, după care am fost din nou abuzat sexual de către doi deţinuţi. Când am terminat, m-au bărbierit în fund, mi-au pus unguent şi după aia au întreţinut relaţii sexuale cu mine. După aceea, am ieşit la cabinet, să cer ceva de măsea, că mi-au spart dinţii. Un doctor mi-a dat nişte prezervative şi mi-a spus: du-te, fă-ţi treaba, fetiţo! A doua zi, am ieşit la şeful de secţie, Filip, şi i-am raportat acest lucru, la care mi-a spus că se va rezolva, dar nu s-a rezolvat absolut nimic. După două zile, am ieşit la şeful de secţie, să mă mute de pe camera Y, pentru că am fost bătut şi supus la relaţii sexuale anale şi orale de către aceşti tineri. Am fost mutat, în schimb nu m-a dus la spital, deşi am cerut să fiu dus la medicul legist. Mi-a spus să merg în cameră, deoarece fac sex din plăcere. Am scris o declaraţie directorului despre acestea, dar cred că şi directorul unităţii ţine cu respectivii, deoarece nu am primit niciun răspuns de la el. Am cerut mai multor cadre să mă scoată la el, dar nu am fost scos. Când i-am spus doctoriţei că am fost mutat pe nedrept în acea cameră, mi-a zis că am dreptate, dar, în schimb, mi-a spus că ar trebui să fiu din nou mutat pe camera unde sunt acei băieţi deţinuţi care şi-au bătut joc de mine."

Înscenări cu asistenta medicală

Un alt deţinut a făcut confesiuni în ceea ce priveşte modul în care personalul închisorii înscenează deţinuţilor diverse fapte, după care li se întocmesc rapoarte de incident pentru a putea fi sancţionaţi şi a li se tăia eventualele facilităţi, cum ar fi permisiile, vizitele, pachetele etc. "Am lucrat la cabinetul medical ca planton, încă din iulie, 2006, bineînţeles, fără niciun câştig, că, vorba vine, nu se putea altfel. Abia în luna februarie 2007 am început să câştig şi zile ca toţi cei care muncesc în detenţie. Şi înainte şi după, eu tot aşa conştiincios mi-am făcut îndatoririle de planton, deci nimeni nu putea avea vreo reclamaţie în privinţa mea şi au avut încredere în mine, cu toate că circulau tot felul de zvonuri că aş vinde medicamente, zvonuri care plecau de la deţinuţi rău intenţionaţi care se drogau cu pastile, acestea pe secţie găsindu-se într-o veselie. Dar eu nu le dădeam şi atunci au început duşmăniile. Aşa m-am trezit că în iulie 2008 mi s-a întocmit un raport de incident de către asistentul medical Claudia Andreicuţ, pe motiv că în urmă cu trei luni am început să-i fac avansuri şi să-i vorbesc indecent, lucru care nu s-a întâmplat, cu siguranţă. Iar dacă totuşi ar fi fost aşa, de ce nu a făcut acel raport acum trei luni şi de ce abia acum? Părerea mea este că ea ar putea să aibe vreo relaţie cu vreun agent de pe schimbul ei şi să nu se afle, m-a băgat pe mine ca pe o perdea de a acoperi mizeria ei aici. Într-o dimineaţă, ieşind ea de pe schimbul de noapte, eu am luat coşul cu gunoi şi m-am dus să-l golesc. Şi ce să văd deasupra? Două prezervative folosite, lucru de care am şi întrebat-o, dar a început să râdă şi nu mi-a zis nimic altceva. Având în vedere că soţul ei este supraveghetor pe secţie, dar pe alt schimb, să scape basma curată faţă de colegi, cred eu, a plătit mai mulţi deţinuţi printre care unul dintre ei mi-a recunoscut ca să spună că în urmă cu ceva timp m-a surprins pipăind nevasta în cabinetul medical. Dar mă întreb dacă este aşa, acel cineva de ce nu s-a dus direct la supraveghetorul de pe secţie şi să-l cheme să-i arate dacă era adevărat ce fac eu sau dacă ar fi fost aşa, asistenta de ce nu mi-a făcut raport atunci? Există şi o explicaţie. Eu am dat în judecată pe comisarul şef Mihali, de la Biroul Judiciar Sighet, pentru abuz în serviciu. Cu toate probele pe faţă, aici, pe plan local, s-au muşamalizat toate, dar eu am cerut copie după acel dosar şi l-am trimis la Bucureşti, la DNA, care, în urma verificărilor, l-a trimis la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Cluj, pentru a da o nouă soluţie. Având în vedere că influenţa este prea mare aici la Baia Mare şi să ţinem cont că asistenta este din Sighetu Marmaţiei, nici nu mă miră faptul că face cum îi dictează alţii. Dacă ea susţine că i-am făcut avansuri în ultimele trei luni şi i-am vorbit indecent, atunci de ce semna pentru mine în registru să mă ducă în afara porţii trei, la arhivă, sâmbăta, când nu era nimeni în spate sau la ars deşeurile. Atunci nu i-a fost frică de mine că-i fac avansuri? Cu privire la toate acestea am făcut sesizări la DNA Bucureşti, la ANP şi am dat-o în judecată pe asistentă." În faţa unor asemenea relatări rămâi mut. Sesizăm pe această cale instituţiile statului competente în a demara anchete pentru verificarea declaraţiilor absolut şocante ale celor închişi, precum şi sancţionarea celor vinovaţi.

Replica directorului a fost de o demenţie rară. Pur şi simplu te lasă perplex.

"Nu ştiu să existe până acum decât o singură sesizare privind abuzurile sexuale. Am verificat, dar nu s-a confirmat. Este adevărat că deţinuţii au dreptul la prezervative şi primesc ori de câte ori solicită. Nu le putem interzice. Ele sunt cerute şi de cei care nu întreţin relaţii sexuale cu prietenele sau soţiile lor în camera conjugală. Relaţiile între persoane de acelaşi sex sunt prohibite în penitenciar, însă noi nu ştim ce fac ei cu prezervativele. Probabil învaţă cum se folosesc. Sigur, de mai multe ori. Şi noi trebuie să repetăm un lucru de mai multe ori până îl învăţăm bine", a declarat Vasile Chiorean, directorul interimar al Penitenciarului Baia Mare. No comment.

Glasul Maramureşului

Niciun comentariu: