marți, 12 iunie 2007

Un nou episod din cilcul "Poştaşii şi micile lor afaceri înfloritoare"

Dirigintele Poştei din Moisei – "ordonator de credite"

După ce a contribuit decisiv la atribuirea unei pensii către o localnică din Moisei, deşi aceasta era decedată de patru ani, dirigintele Oficiului Poştal din localitate revine cu noi... "greşeli". El este acuzat de o familie din Moisei, că timp de 8 luni, a refuzat să îi trimită ajutorul de înmormântare, deşi banii pot fi încasaţi în câteva zile de la data decesului. Mai mult, el a încercat să argumenteze că banii au fost ridicaţi de anumiţi membri ai familiei, deşi aceştia se aflau... în străinătate. O altă familie a primit iniţial banii, însă, ulterior, suma a fost returnată.

Acum câteva numere, prima pagină a GAZETEI era ţinută de un material în care prezentam "profesionalismul" angajaţilor Casei de Pensii şi ai Oficiului Judeţean de Poştă, care a dus la o situaţie fără precedent: după patru ani de la deces, o femeie din Moisei continua să primească pensia. Lună de lună, aceasta îi era adusă de poştaş. După care, din motive evidente, ea era returnată la Casa de Pensii Sighet. Timp de patru ani, nimeni nu s-a gândit să treacă numele femeii pe lista celor care nu mai trebuie să primească pensie. În acest fel, totul s-ar fi rezolvat. Dirigintele de poştă, bănuit la un moment dat că ar fi băgat banii în buzunar, a adus documente care justifică faptul că a returnat banii către Casa de Pensii Sighet. Totuşi, el este unul dintre cei responsabili de încurcătura respectivă. De această dată, vă vom prezenta un nou caz care îl are în centru pe acelaşi diriginte al Oficiului Poştal Moisei. El este acuzat de anumiţi localnici că a încercat să obţină unele foloase băneşti, profitând de funcţia pe care o are. Însă, abuzul său a fost depistat la timp şi el a trebuit să returneze banii potenţialilor păgubiţi.

Banii la cheremul dirigintelui

Soţul Ioanei Hojda, din Moisei, a decedat în februarie, 2006. Soţia a depus o cerere pentru obţinerea ajutorului de înmormântare, după care s-a prezentat la Oficiul Poştal Moisei, pentru a ridica banii. Dirigintele Ştefan Coman a lămurit-o că ajutorul respectiv i se va acorda, însă numai după trei sau patru luni. Au trecut lunile respective şi femeia s-a prezentat din nou la Poştă. Dirigintele a încercat să o convingă de faptul că banii au fost ridicaţi de una din fiicele sale. Care dintre fiice, nu se ştia exact. Cele patru fete ale femeii se aflau în diferite localităţi din ţară sau străinătate şi nu fuseseră acasă în acea perioadă. Practic, Ştefan Coman a refuzat să-i dea femeii banii. După ce a fost "ameninţat" că vor fi anunţaţi superiorii săi de la Baia Mare, dirigintele a schimbat atitudinea şi a trimis banii printr-un factor poştal. Aşa se face că de la data decesului şi până la primirea ajutorul de înmormântare, familia a avut de aşteptat 7 – 8 luni, în condiţiile în care acei bani se pot ridica în câteva zile de la deces. Ce s-a întâmplat în acest timp cu banii, numai dirigintele ştie. Cazul nu este singular. În Moisei există şi alte familii care nu primit ajutorul de înmormântare, fiind duşi cu zăhărelul de acelaşi diriginte. L-am sunat pe Ştefan Coman, întrebându-l cum explică cele întâmplate. Însă, acesta a refuzat să comenteze în vreun fel. "Nu ştiu nimic. Nu pot să spun. Să întrebaţi la Baia Mare. Doar şefii pot da relaţii presei", a afirmat Coman. Aşa am şi făcut. L-am sunat pe Vlad Oneţ, şef adjunct al Oficiului Judeţean de Poştă Maramureş, care ne-a spus că nu a avut nicio sesizare legată de acest caz de la Moisei şi că nu ştie nimic. Acum conducerea de la Baia Mare a fost înştiinţată şi va putea efectua cercetări la Moisei şi lua măsurile necesare pentru stoparea acestui fenomen.

"O încurcătură, o greşeală!"

"Mama a mers să scoată banii, însă dirigintele i-a spus că i-am luat eu, deşi mă aflam în Germania. A mers şi soţul meu, dar i-a spus la fel: cum, nu-ţi cunoşti nevasta şi nu ştii ce face? După ce m-am întors din Germania, m-am dus la Poştă şi am vorbit cu el. L-am întrebat de acei bani. Mi-a răspus că a fost o încurcătură. O greşeală. Că au venit dar s-au întors la Sighet. A început să le învârtă. Abia în toamnă a venit un poştaş cu cele 10 milioane. Acesta nu e un caz sigular. Săptămâna trecută, mama mea s-a întâlnit în centru cu cineva din Moisei. Femeia a întrebat-o ce a făcut de a reuşit să obţină în final ajutorul de înmormântare, spunându-i că ea nu reuşeşte să încaseze banii care i se cuvin. Aşteaptă deja de vreo şase luni." – Niţa Popan, fiica Ioanei Hojda .

"M-a scos afară!"

"Când m-am dus după bani, prin iulie, 2006, dirigintele mi-a spus că fata mea i-a scos, că doar îmi cunoaşte familia. I-am cerut să-mi arate iscălitura fetei, pentru că o cunosc. Atunci mi-a zis să ies afară, că nu are timp de poveşti. Am anunţat-o pe una din fetele mele, de la Timişoara, de cele întâmplate şi ea l-a sunat pe diriginte, spunându-i că va verifica la Baia Mare dacă s-au ridicat banii sau nu. Atunci, el a întors-o, spunând că poate e o greşeală. În cealaltă zi ne-a chemat, zicând că s-a rezolvat. Banii au fost trimişi cu un poştaş, care ne-a spus că trebuia să ni-i dea dirigintele, dar i-a fost ruşine" – Ioana Hojda.

Câte case, atâtea cazuri

Legat de Oficiul din Moisei, există şi alte cazuri ciudate. O familie din Moisei a fost privată de nişte bani care i se cuveneau. În urmă cu câţiva ani, Tomoiagă Ioana, din localitate, a decedat. Ea era pensionată având un pronunţat grad de handicap. După decesul femeii, fratele acesteia (în a cărui grijă se afla) a solicitat ajutorul de înmormântare. L-a primit imediat. Însă poştaşul nu i-a mai adus pensia care i se cuvenea. Bărbatul a cerut explicaţii pentru faptul că nu mai primeşte propria pensie, dar i s-a spus că nu era îndreptăţit să primească ajutor de înmormântare pentru sora sa, drept urmare i se vor reţine banii din pensia sa. Care au fost argumentele legale pentru care familia a trebuit să returneze banii respectivi nu se cunosc, cert este că banii trebuiau să ajungă la fratele defunctei, cel care a îngrijit-o. Totuşi, acei bani au fost încasaţi de altcineva. "I-au oprit pensia soţului meu, pe două luni, spunându-i că nu este în drept să ia ajutorul de mormântare. Că ăştia cu handicap nu primesc. Numai că înainte de a face hârtiile respective nu ne-a spus nimeni că nu suntem în drept să luăm banii. Pensia lui era de 380 de lei. Iar ajutorul era, acum cinci ani, în jur de 520 de lei. După ce a făcut cerere să primească ajutorul de mormântare, pensia lui nu a mai venit timp de două luni. I-au reţinut cei 520 de lei şi i-au dat diferenţa până la două pensii (240 de lei, n.red.)", a declarat Tomoiagă I., din Moisei, cumnata femeii decedate.

De parcă nu era destul, fiica acesteia a avut şi ea de furcă cu poştaşii din Moisei. În cursul anului 2006, Ileana S. a beneficiat de ajutor de şomaj. Însă, în ultima lună, ajutorul respectiv, care se ridica la aproximativ 170 de lei, nu a mai venit, deşi până în acel moment, factorul poştal îi înmâna banii în mod regulat, lună de lună. S-a adresat dirigintelui de poştă, întrebând de ce nu vin banii, dar i s-a spus că va trebui să mai aştepte. Femeia a plecat ulterior în Italia, la muncă şi nu a mai ridicat niciodată banii.

Ciprian DRAGOŞ - GAZETA de Maramureş

Niciun comentariu: