Circulati pe alei şi stăduţe
De câteva săptămâni, şoferii băimăreni se află în faţa unei noi provocări. Cea a semafoarelor. Ultimele două au fost amplasate la intersecţiile străzilor Gh. Şincai cu Andrei Mureşanu (lângă Poliţia Municipiului Baia Mare) şi George Coşbuc cu Decebal. Motivul punerii în funcţiune a acestor semafoare este simplu – decongestionarea circulaţiei în zonele respective. Numai că, în loc să fluidizeze circulaţia rutieră, semafoarele o aglomerează şi mai tare. În cel mai bun caz, nu fac nimic altceva decât să aglomereze acelaşi număr de maşini ca şi înainte de instalarea lor.
În primele zile după instalarea ultimelor două semafoare din Baia Mare (la Meda şi la Poliţie), haosul a fost complet, şoferii nereuşind să se încadreze corect pe arterele marcate în zona de preselecţie. După câteva zile, când lucrurile trebuiau să se mai aşeze, am constatat că la fel de multe maşini aşteaptă în intersecţiile respective, ba chiar mai multe şi un timp mai îndelungat, având în vedere că autovehiculele care circulă pe drumul cu prioritate sunt nevoite a staţiona şi ele. Pănă la urmă, care o fi randamentul semafoarelor, este greu de precizat. În ambele cazuri, "cozile" s-au păstrat. În plus, au apărut şi pe drumul cu prioritate. Spre exemplu, la orice oră din zi, putem remarca faptul că pe str. Andrei Mureşanu, la intersecţia semaforizată, aşteaptă în jur de 10 – 15 maşini, rândul întinzându-se până la proxima intersecţie. Cam ca şi înainte de semaforizare. Iar pe str. Gheorghe Şincai, s-a creat un loc de aglomerare auto. Care nu exista înainte. În cazul semaforului de la Meda, situaţia este şi mai proastă. Cozile de pe str. George Coşbuc nu s-au rărit, ba chiar s-au lungit până în apropierea sediului Inspectoratului Teritorial de Muncă. Iar bd. Decebal este mult mai aglomerat decât înainte. S-au creat cozi imense de ambele părţi ale semaforului. În acest fel, fiind afectată întreaga circulaţie a bulevardului, inclusiv cea a bd. Independenţei. Maşinile care vin dinspre podul Decebal se opresc de multe ori pe pod sau chiar în mijlocul intersecţiei respective, din cauza blocajului creat la semaforul Meda. Mai nou, s-au creat două benzi pentru preluarea aglomeraţiei de maşini. Vom vedea cât de eficiente vor fi. În partea opusă, maşinile se aglomerează pe bulevard, până la intersecţia bd. Decebal cu str. Dragoş Vodă, maşinile care ies de pe straduţa respectivă având dificultăţi de a vira stânga, din cauza celor care aşeaptă la semaforul aflat la 100 de m.
Minţi geniale
Pentru cei care trec mai des prin zonele acestea, semafoarele reprezintă un adevărat calvar. Este evident faptul că aceia care vin de pe străzile fără prioritate trebuie ajutaţi într-un fel să acceadă pe arterele mari. Însă unde este eficienţa? Zeci de maşini aşteaptă pentru ca 5 – 10 maşini să treacă ceva mai lejer. Pentru că, oricum, ele tot trebuie să aştepte înainte de a trece. Pentru unele, timpul de aşteptare s-a redus. Dar nu în toate cazurile, pentru că la orele în care traficul nu este foarte mare, cei care vin de pe drumul fără prioritate au de aşteptat mai mult decât atunci când semafoarele nu au funcţionat. În câteva după amieze, în jurul orelor 15, am trecut prin intersecţia de la Meda, venind de pe Coşbuc. Semafoarele funcţionau cu lumina galbenă intermitentă, deci erau într-un "stand by", şi în intersecţie nu staţiona nicio maşină. În mod normal, dacă semaforul funcţiona, pe cel puţin una dintre artere am fi avut maşini. Am stat de vorbă cu mai mulţi şoferi, angajaţi ai magazinelor din apropierea podului Decebal. Aceştia s-au arătat nemulţumiţi de amplasarea semaforului pe bd. Decebal. "Nu ştiu ce minte genială a venit cu ideea semaforului ăstuia. Nu putem ieşi cu marfa în bulevard din cauza aglomeraţiei", a declarat unul dintre şoferi.
Bucla buclucaşă
Cele două semafoare nu sunt singurele din oraş care mai mult încurcă decât ajută. Spre exemplu, cel de la "Buclă" (intersecţia str. Victoriei – str. Iuliu Maniu). Aici, pentru 5 – 6 maşini care vin de pe str. Iuliu Maniu, zeci de maşini aşteaptă în intersecţia respecitvă. Uneori, cozile ajung până la podul din apropiere. Unde este eficienţa acestui semafor (care costă în jur de 20 de mii de euro), nu putem şti. Deşi există multe alte soluţii. Din spusele şoferilor de taxi, am dedus că mult mai eficientă ar fi desfiinaţarea semaforului şi obligarea maşinilor ce vin de pe str. Iului Maniu să vireze dreapta (accesul fiind foarte lejer, una din cele trei benzi este aproape permanent liberă), iar cei care doresc să vireze stânga, să ocolească spaţiul verde pe care este aplasată celebra "spânzurătoare". Dar, cum să desfiinţezi un semafor, dacă tot l-ai instalat? Până la urmă şi Comisia de Circulaţie trebuie să aibă o activitate. Preşedintele acesteia, directorul Vasile Barbul, ne-a declarat că semafoarele sunt foarte utile, chiar dacă se crează aglomeraţie. El a spus că în acest fel, şoferii vor fi nevoiţi să circule şi pe străduţe, nu numai pe arterele mari. O idee mai ciudată nici că am fi putut auzi. Până acum, şoferii nu au observat eficienţa folosirii drumurilor secundare, dar, brusc, vor avea o revelaţie a fluidizării circulaţiei. Ideea folosirii străduţelor ar fi o soluţie, într-adevăr, numai că cele mai multe trebuie mult îmbunătăţite până vor deveni circulabile cu adevărat. Gropile, asfaltul puternic degradat, numeroasele maşini parcate de ambele părţi ale drumurilor îi fac pe şoferi să ocolească acele zone. Eventual, crearea unor locuri de parcare sau garaje şi reabilitarea drumurilor ar fi o soluţie. Vestea bună este că până în 2009, în municipiu se va mai amplasa doar un singur semafor – intersecţia str. Vasile Lucaciu – str. Electrolizei. Evindent, tot o zonă în care câştigul va fi mult mai mic decât beneficiile.
"Românii merg după ureche"
"Datorită traficului foarte intens de pe bd. Decebal, a apărut, practic, imposibilitatea virajului la stânga, de pe st. George Coşbuc, pe acest bulevard. Cei care veneau de pe str. Coşbuc nu puteau intra pe bd. Decebal în condiţii normale. Pentru că circulaţia pe bd. Decebal este de zece ori mai mare decât pe str. Coşbuc. Şoferii mai insistenţi sau cei de pe autobuz forţau intrarea pe bulevard. Semafoarele au rolul de a reglementa circulaţia rutieră nu numai într-o intersecţie, dar chiar şi în oraş. Baia Mare este unul dintre cele mai 'motorizate' oraşe din ţară. Trebuie să ne obişnuim cu semafoarele. Românii nu sunt învăţaţi să respecte reguli şi merg după ureche. Cei care nu doresc să stea la semafor nu au decât să ocoloască acea zonă şi astfel vom decongestiona bd. Decebal, cel mai aglomerat din oraş. Băimărenii trebuie să înţeleagă că dacă nu au neapărată nevoie să circule pe bulevardul respectiv, să o facă prin altă parte. În primele zile, oamenii au fost derutaţi, dar acum este în regulă. Chiar ieri am fost acolo şi am stat vreo trei ore. Nu mai sunt probleme. Cât despre accesul pentru cei care virează la dreapta, nu se poate face o scoatere de sub semafor, numai acolo unde permite spaţiul. Dacă este semafor, nu se poate să dai liber la dreapta, chiar dacă nu vine nicio maşină. Aşa ceva nu se face în Uniunea Europeană. E specific ţărilor bananiere. Deşi am văzut în România multe semafoare de acest gen. Noi aplicăm mai multe programe de semaforizare, în funcţie de ore. Sunt semafoare inteligente, care pot fi programate", a declarat Vasile Barbul, directorul Direcţiei de Servicii Publice din cadrul Primăriei Baia Mare. Semafoarele or fi inteligente, ne întrebăm cum sunt cei care le programează...
Ciprian DRAGOŞ - Gazeta de Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu