duminică, 22 aprilie 2007

Piromanul din Moisei

Localnicii unui sat maramurşean, terorizaţi de incendiile unui maniac
În ultima vreme, mai mulţi cetăţeni din Moisei s-au trezit cu gospodăriile incendiate. Obiectivele vizate sunt locurile de depozitare a fânului. Incendiatorul, Ştefan a’ Lupului, este cunoscut în zonă pentru violenţa sa. În repetate rânduri el i-a ameninţat pe localnici. Unii dintre aceştia, care l-au suparat mai tare, s-au trezit cu fânul ars. Pagubele se ridică la câteva zeci de milioane lei vechi. Poliţia din Moisei asistă cu pasivitate la ceea ce se întâmplă, reacţionând formal. Iar Parchetul Vişeu pune dosarele piromanului în sertare. În acest timp, maniacul ameninţă cu moartea şi cu alte incendieri.

De câteva luni bune, liniştea localnicilor din Moisei este tulburată de acţiunile unui piroman. Din spusele cetăţenilor, acesta are un caracter violent. Seară de seară, împreună cu alţi localnici, frecventează localurile din zonă, după care iese în drum şi strigă cât îl apucă gura, ameninţându-i pe cei care se încumetă să-i atragă atenţia. Mai mult, cu unii ajunge la conflicte, iar pentru a se răzbuna pe aceştia, le incendiază locurile în care se depozitează fânul (şoaprele, după cum le numesc localnicii). Culmea este că Ştefan Vlonga, zis a’ Lupului, nu poate fi oprit de nimeni. Ameninţă în dreapta şi stânga, după care pune în aplicare ceea ce şi-a propus. În repetate rânduri, cetăţenii s-au adresat autorităţilor, pentru a-l opri pe Vlonga. Poliţia din Moisei a primit mai multe plângeri pe numele său. Dar măsuri nu s-au luat. Ba, mai mult, sediul Poliţiei s-a ales cu geamurile sparte. Cine o fi fost autorul, ghiciţi singuri. Unele din plângerile sale au ajuns şi la Parchetul Vişeu. La SRL-ul procurorului Vasile Pop. Însă, loc mai sigur nici nu se putea găsi. Aici, acestea pot să zacă mult şi bine, că măsuri nu se vor lua. Asta vine să confirme ceea ce afirmă Vlonga. El se laudă prin sat că i-a dat lui Leşcă viţei şi miei, iar acesta nu îi va finaliza dosarele şi că beneficiază de o protecţie din partea sa. Cât şi ce i-a oferit lui Leşcă, nu putem şti, dar vedem că în continuare, Vlonga, un adevărat pericol public, este liber să facă ce pofteşte.

Leşcă, împăciuitorul

Săptămâna trecută, în urma insistenţelor localnicilor, ne-am deplasat la Moisei. Am stat de vorbă cu mai mulţi cetăţeni, care ne-au povestit din aventurile incendiatorului. Una dintre victimele acestuia a fost şi Vasile Tomoiagă. În urmă cu câteva luni, acesta l-a luat pe Ştefan a’ Lupului cu el la lucru (la prelucratul lemnului). După câteva zile, constatând că acesta mai mult chiulea, a renunţat la serviciile sale. I-a plătit pentru acele zile şi gata. Drept răsplată, piromanul a încercat să-i incendieze casa. Nu a reuşit. În schimb, a aprins un şopru cu patru care de fân, aparţinând lui Tomoiagă şi tatălui său vitreg, Ion Gavruş. Pe numele lui Vlonga s-a depus plângere penală, care a ajuns la Parchetul Vişeu. Acolo, după mai multe tărăgănări, au fost chemaţi atât piromanul, cât şi păgubitul. Procurorul Vasile Pop, mai cu frumosul, mai cu sila, a stabilit o oarecare pace între cei doi. Aceasta s-a materializat într-un angajament scris, prin care Vlonga se obliga să nu se mai atingă de proprietăţile lui Gavruş şi să-i plătească acestuia contravaloarea pagubelor, iar ultimul să renunţe la procesul penal. Varianta propusă nu l-a mulţumit iniţial pe Gavruş, care a primit 10 milioane lei, în timp ce fânul valora peste 25. Însă Leşcă l-a convins. „Mi-o zâs că, oricum, fânu’ tăt nu mi-l iau înapoi. Iar lui Vlonga nu îi poate da mai mult de 3 săptămâni de puşcărie şi eu nu rezolv nimic cu asta. Şi alţii l-o iertat pentru atâtea focuri pe care le-o pus în Moisei, numai eu nu vreau să-l iert. N-am avut ce face, m-o constrâns Pop”, ne-a relatat păgubitul.

Ameninţări cu moartea

După două săptămâni, fiul vitreg al lui Gavruş s-a trezit cu un telefon de la Vlonga, în care îl ameninţa, folosind un limbaj dur şi obscen. Ameninţările lui Vlonga mergeau până acolo, încât îi promitea lui Tomoiagă că îi va lua viaţa. Acele convorbiri au fost înregistrate pe telefonul mobil şi le-am putut asculta pe fiecare. Evident că, fiind o revistă de rafinament şi atitudine, nu ne putem permite a reproduce integral vorbele piromanului, însă vom reda câteva fragmente, pentru a exemplifica ameninţările aduse de acesta: „Băi, fii atent! Îţi iau capul, băi, p… Îţi iau capul şi te omor. Îţi iau capul şi îl duc lui Mesaroş, în p… lui mâne-ta. Ieşi diseară din deal? No, bine, da’ nu ieşi sângur, că, Doamne, tare grele zile o să ai. […] O să vă dau la toţi foc. Nu înţeleg ce îi tot trebe şi mă-ta. O să vă dau foc şi am terminat cu voi. Iar pe tine te omor, băi, p… Unde tot umbli, băi, păduchiosule, că te caut în Borşa şi nu te aflu?” Acest tip de ameninţări a continuat mai multe zile. Şi nu numai la adresa lui Tomoiagă, ci şi la a celorlalte victime ale piromanului. În mod paradoxal, poliţia nu s-a sinchisit să ia măsuri pentru oprirea acestuia. A înregistrat câteva plângeri şi l-a înaintat Parchetului Vişeu. Însă procurorul Leşcă a făcut ce a făcut şi i-a obligat pe oameni să îşi retragă plângerile. Am încercat să luăm legătura cu piromanul, însă la telefonul de pe care a sunat a răspuns fratele acestuia, care ne-a spus că Ştefan Vlonga nu este în zonă şi că nici pe telefonul fix nu îl putem găsi.

Poliţia… veghează

În documentarea noastră, am trecut şi pe la postul de Poliţie Moisei. Era marţi, puţin după orele prânzului. Dând să intrăm, am găsit uşa Poliţiei închisă. În curtea din spate, două maşini de poliţie parcate, dar nici ţipenie de purtător de uniformă. Eram pe punctul de a pleca, însă a apărut un agent. L-am salutat regulamentar şi i-am cerut câteva date despre incendiatorul din Moisei. „Dom’le, io nu am abilitatea să dau informaţii. Trebuie să vorbiţi cu şefu’. Domnu’ Mesaroş. Numai el dă informaţii la presă. Eu ştiu că plângerile referitoare la Vlonga au fost trimise spre rezolvare la Parchet”, ne-a explicat agentul Daniel Brăgău (dacă am auzit bine numele). Şi, pentru că domnu’ Mitică Mesaroş, şeful de post al Poliţiei din Moisei, era în ziua sa liberă (aşa ni s-a spus), l-am sunat pe mobil. Iniţial a încercat să ne convingă de faptul că pe numele lui Vlonga nu s-au depus plângeri, dar în final a admis că au fost sesizări, dar numai telefonice. Adică nu există, dar au fost. „În acest caz, lucrurile sunt clare. S-au împăcat. Eu le-am zis să nu se împace, dar nu au vrut. Au făcut acte şi gata. Au zis că e săptămâna Paştilor şi nu vor să ajungă prin instanţă. Au fost doar două sesizări. Una pentru incendiu şi alta pentru ameninţare. Pentru ultima, i-am dat amendă de 10 milioane lei. Au mai fost telefoane, dar nimic scris, nu prea… Deci... Pentru că la distrugere prin incendiere se depune plângere, deci, nu… Da, de unde! Ce pericol să fie? Acum l-am cuminţit cu amenda asta. O să plătească, o să lucreze, doar e stăpân. Dacă nu, o să plătească taică-său pentru el, dacă-i mai fraier”, a declarat Mesaroş.

Vasile Tomoiagă - „Pop negociază averea mea şi a lui maică-mea, după ce a incendiat două grajduri şi o serie de şoapre. Cu Trandafir Ivaşcu tot aşa s-a întâmplat. A ajuns la Leşcă, iar acesta i-a forţat să se împace. Vlonga se laudă cu relaţiile sale cu procurorul Vasile Pop. Căruia îi duce miei şi viţei. Că aşa se rezolvă lucrurile pe la noi. Mergi la procuror cu ce trebuie şi gata.”

Ciprian DRAGOŞ, GAZETA de Maramureş

Un comentariu:

Anonim spunea...

Ai dreptate. Nu va lasati continuati tot asa. Succes